In de tuin van een fraaie villa aan het Italiaanse Comomeer wordt een man op gruwelijke wijze vermoord, waarna zijn lichaam spoorloos verdwijnt. De eigenaar van de villa oogt weliswaar als een nette burger, maar blijkt de gewetenloze oplichter, Emilio Dragos te zijn. Dragos heeft al vele miljonairs weten te bewegen te investeren in een Titanium-mijn in Afrika. Na overmaking van het geld, horen de investeerders echter niets meer van Dragos.
De Engelse multimiljonair Peter Lewis is een van deze gedupeerden. Wanneer hij een bezoek wil brengen aan de mijn in Afrika, ontsnapt hij ternauwernood aan de dood. Terug in Engeland schakelt Lewis zijn vriend en advocaat Harry Gibson in om Dragos te ontmaskeren en voor het gerecht te brengen. Tijdens zijn onderzoek ontdekt Gibson dat de Oekraïense onderwereld bij de zaak betrokken is. Harry sluit een verbond met de duivel om het recht toch te laten zegevieren.
“Plotseling doemde in een blinde bocht midden op de weg een grote vrachtauto op. Harry’s hart sloeg over bij het zien van het gevaarte. David bewoog zijn hand in een reflex naar het dashboard. Om zich te beschermen voor een frontale botsing. Een klap die onvermijdelijk leek.”
Met dit derde boek heeft Van Ketwich onomstotelijk zijn schrijftalent bewezen. Opnieuw weet de auteur een uiterst ingenieus geconstrueerd verhaal te creëren en is de spanningsopbouw wederom van hoog niveau. Zijn schrijfstijl weet van het begin tot het einde te boeien en zijn personages zijn goed gekarakteriseerd. Van Ketwich schrijft gedetailleerd zonder zich te verliezen in oeverloze beschrijvingen.

“Er was alweer een week verstreken sinds Bechlinger had gebeld en Leclercq was het telefoontje totaal vergeten. Zijn nare voorgevoel was nergens op gebaseerd en hij had thuis na twee glazen cognac gezellig met zijn gezin gegeten.”

Wat Van Ketwich buitengewoon goed beheerst is het omschrijven van de omgeving. Hij doet dat zó beeldend dat je ziet, ruikt en voelt waar de scene zich op dat moment afspeelt. Interessant is bovendien het feit dat Van Ketwich in zijn boeken telkens een of meer actuele onderwerpen bij de horens vat.

Over de auteur
Alexander van Ketwich woont op Malta en is, na een internationale loopbaan in de financiële sector, inmiddels actief als consultant en investeerder. Titanium is zijn derde boek, eerder verschenen Het Pact en Iskenderun.

Uitvoering
Uitgeverij Gopher
ISBN: 9789083003696
Paperback, 262 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

Reacties op: Titanium: fijne thriller!

Titanium - Alexander Van Ketwich
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,49