Tom Kreel is nog steeds - op zwart: heerlijke vertelling!

Hanneke van de Water 22 november 2019
Tom Kreel is een veertiger en gescheiden van Marit. Tom heeft inmiddels een nieuwe vriendin, Tess, en daar waar Tom meent alle ellende wel verwerkt te hebben, is Tess een andere mening toegedaan. Met vallen en opstaan baant Tom zich een weg door het leven dat vooral lijkt te bestaan uit het opvoeden van zijn twee puberkinderen en het omkijken naar zijn jongere broer Freek, die neigt naar misstappen. Dan, wanneer de rust binnen het gezin enigszins lijkt te stabiliseren, gebeurt er iets vreselijks en Tom gaat ‘op zwart’.

“Het ene moment zaten we gezellig te klagen op onze gemeenschappelijke onmens: mijn moeder. En het andere moment stond hij te flirten met een van die grieten op de foto. Eerst dacht ik nog dat het wat blufferig gedoe van hem was, maar toen ze wat handtastelijker werden, wel…”

Het vorige boek van Michiel Geurtse, Piet Kreel is nog wel, verhaalt over de opa van Tom en ook in Tom Kreel is nog steeds – op zwart ontmoet de lezer Piet weer. Opa tracht, samen met Tess, het ontredderde gezin weer enigszins op de rails te krijgen. Ondanks de hernieuwde ontmoeting met Piet, zijn de boeken uitstekend los van elkaar te lezen.

Het is zonde dat niet meer lezers –tot nu toe- kennis hebben genomen van het werk van Geurtse. Zijn vertellingen verdienen namelijk een groter publiek. Hetgeen zijn hoofdpersonage doormaakt is niet alleen herkenbaar voor velen, maar Geurtse weet het ook nog eens allemaal bijzonder smeuïg te vertellen. Zowel emotie als humor hebben een belangrijke plek in zijn boeken. De auteur hanteert een heerlijke, eerlijke schrijfstijl en zijn dialogen zijn van zo’n natuurlijkheid dat je als lezer het gevoel hebt, deel uit te maken of op zijn minst getuige te zijn van het gesprek.

“Heel even waande hij zich in een paradijs. De douche als een oase neerkletterend op zijn hoofd. Zijn lief had beneden de zaakjes voor elkaar. Hij zou bijna vergeten hoe hectisch de zaken om hem heen waren. Midlifecrisis Freek, Babette met haar tien jaar oudere casanova en niet te vergeten zijn ex die van alles wilde.”

De personages die Geurtse opvoert zijn stuk voor stuk mensen zoals jij en ik en ze zijn zonder overdrijving gekarakteriseerd. Daar waar menig auteur de neiging heeft van zijn personages iets uitzonderlijks te maken, doet Geurtse dat juist niet. Zijn personages zijn zoals ze zijn, mensen die je dagelijks op straat tegen zou kunnen komen.

Het enige advies dat ik de auteur zou willen geven is dat, ondanks dat zijn stijl uiterst charmant is, een volgend boek of volgende druk te laten redigeren. De onvolkomenheden die er nog in voorkomen, zijn simpelweg zonde.

Over de auteur
Auteur Michiel Geurtse brak door bij het grote publiek met zijn debuutroman Piet Kreel is nog wel. Geurtse is bekend als columnist onder zijn pseudoniem MichielZiet en met zijn gedichten als HijZiet.
Geurtse schrijft zijn columns onder andere voor het tijdschrift Schik, landelijke mantelzorgorganisatie MantelzorgNL en voor diverse kranten en sites.

Uitvoering
Uitgeverij Schrijverspunt