Verzwegen trauma: Skaye maakt opnieuw belofte waar!

In Verzwegen trauma staat dit keer paragnost Will de Jager centraal. Will heeft al geruime tijd een relatie met rechercheur Sanne Phillips. Zijn vorige vrouw overleed in 2004. Haar dood werd destijds aangemerkt als zelfmoord. Will heeft daar echter nimmer in geloofd. Wanneer Sanne, op zijn verzoek, de dood van zijn overleden vrouw Elize onderzoekt, komt zij tot een schokkende ontdekking.

“Dit was fout. Helemaal fout. Als ’s morgens haar dienst begon, was het zeker niet normaal dat ze er nu nog steeds niet was, ongeacht met welke zaak ze bezig was.”

Het misdaadelement in Verzwegen trauma betreft een aantal gruwelijke verminkingen. In Hoorn komt een man tot de schokkende ontdekking dat zijn onderbenen zijn geamputeerd terwijl hij sliep. Hij heeft niets gemerkt en kan zich niets herinneren. De Hoornse rechercheurs Sanne Philips en Luca Borra worden op de zaak gezet en komen erachter dat dit niet het eerste slachtoffer van amputatie is. Het motief van de dader is in eerste instantie een raadsel en er is angst voor meer slachtoffers. Ondertussen krijgen de rechercheurs te maken met een andere zaak, de moord op een negenendertigjarige vrouw.

“Het slachtoffer was zojuist opgehaald en naar het ziekenhuis vervoerd. Hij was volledig overstuur wakker geworden en wist op dat moment nog niet waarom, tot hij ontdekte dat hij geen onderbenen meer had.”

Skaye ziet kans om, naast de misdaad c.q. de misdaden waar het verhaal om draait, ook telkens haar hoofdpersonages weer meer verdieping te geven. Een knappe twist in deze reeks. Vaak blijven in series, de hoofdpersonen redelijk onderbelicht. Zij lossen de zaken die aan de orde komen op en er wordt oppervlakkig aandacht geschonken aan hun privéleven. Skaye doet dat anders. Buiten de misdaad die opgelost dient te worden, gebeurt er ook telkens iets in het leven van haar personages. Een feit waarmee de auteur zich onderscheidt ten opzichte van andere auteurs die zich aan een serie wagen. Dát maakt de boeken van Skaye ook zo boeiend. De fans hebben Sanne, Luca, Will en de anderen reeds geruime tijd in hun hart gesloten, maar met elk nieuw boek krijgen de personages ook weer meer verdieping. Dat maakt de VT-reeks van Skaye ook veel meer dan simpelweg de volgende thrillerreeks.

Toch krijgt Skaye het voor elkaar haar boeken ook interessant te maken voor lezers die haar werk nog niet kennen. Met nét voldoende achtergrondinformatie worden de manco’s die een nieuwe lezer wellicht zou hebben, opgevuld en zijn de delen van de reeks goed afzonderlijk van elkaar te lezen.

Het verrast mij overigens telkens weer dat Skaye nog altijd ‘groeit’ als auteur. Ook dit boek is –zo mogelijk- nog weer een fractie beter qua constructie en schrijfstijl. Of het ervaring is of dat de auteur zich op andere wijze bekwaamt, weet ik niet, maar de overtreffende trap is zeker waarneembaar. Ook Verzwegen trauma kenmerkt zich overigens weer door de uitstekende spanningsopbouw en geraffineerde wendingen.

Bij het lezen van Verzwegen trauma komt opnieuw de gedachte bij mij op dat deze reeks bijzonder geschikt zou zijn om te bewerken als televisieserie.

Over de auteur
Melissa Skaye (1972) is auteur van de VT-thrillerreeks met rechercheurs Sanne Philips en Luca Borra in de hoofdrol. Ook is zij auteur van de thriller In onschuld en de fantasyreeks Jeremy Jago. Ze heeft in diverse bundels korte thrillerverhalen gepubliceerd. Melissa woont samen met haar man en twee kinderen in Hoorn.

Uitvoering
Uitgeverij Letterrijn