Zoek naar mij: hele fijne thriller!

De hoofdpersonages in Zoek naar mij zijn, elk op hun eigen wijze, krachtige jonge vrouwen die hun kracht putten uit wat het leven met hen gedaan heeft. De meest in het oog springende personages zijn Flora en D.D.

Flora Dane’s leven is, sinds haar ontvoering een paar jaar geleden, voorgoed veranderd. Sindsdien is zij –via een forum- andere "overlevers' gaan helpen en geeft ze adviezen over hoe je nooit meer slachtoffer hoeft te worden. Als Roxy, een van de bezoekers van haar forum, als enige een gezinsmoord overleeft en daarna spoorloos verdwijnt, probeert Flora haar op te sporen. Heeft Roxy weten te ontsnappen? Of is ze de moordenaar?

“Amber Alert. Er werd een tienermeisje vermist. Ik zette me schrap, zoals ik altijd deed als ik dergelijke berichten hoorde. Nieuwe zaak, nieuwe verontwaardiging. Ik was niet langer een zojuist uit het ziekenhuis ontslagen slachtoffer van een ontvoering, een meisje dat nog helemaal de kluts kwijt was. Na de gebeurtenissen van vorig jaar had ik het recht verdient mezelf een beroeps te noemen.”

Brigadier D.D. Warren wordt geacht, samen met haar collega’s, de familiemoord op te lossen. Naast het feit dat het onderzoek meer vragen lijkt op te roepen dan zich antwoorden aandienen, vindt zij Flora op haar pad. Beide vrouwen zijn op zoek naar een ander soort gerechtigheid, en ze zullen hun krachten moeten bundelen om de aanwijzingen te ontrafelen waarmee de vermiste jonge vrouw lijkt te vragen: Zoek naar mij.

“De eerste twee of drie keer dat ik langs de school liep, zag ik Sarah volkomen over het hoofd. Ik was op zoek naar een magere jonge vrouw in onopvallende kleding, die zich verdekt zou hebben opgesteld achter een boom of een struik.”

Lange tijd geldt Roxy als een van de belangrijkste verdachten van de moord op haar moeder, stiefvader, zus en broertje. Geen vreemde gevolgtrekking wanneer je bedenkt dat Roxy als enige het misdrijf heeft overleefd en ze bovendien van de aardbodem verdwenen lijkt. Roxy blijkt overigens uit een probleemgezin afkomstig te zijn. Haar moeder was alcoholist en de kinderen wonen sinds korte tijd weer bij hun moeder wanneer het drama plaatsvindt. In het pleeggezin waar de zusjes verbleven, was van alles aan de hand. Ligt daar wellicht de oorzaak of is het toch Roxy die is doorgeslagen? Je leest het in Zoek naar mij!

Dat Gardner een begenadigd auteur is, behoeft geen betoog. Met Zoek naar mij, heeft zij opnieuw een zeer sterk verhaal afgeleverd. Gardner tovert met de spanningsboog door die beurtelings aan te spanning en weer wat los te laten. Haar sterkste punt is in mijn ogen echter de wijze waarop ze haar personages ten tonele voert. Ze zijn zó echt, zelfs wanneer de omstandigheden twijfelachtig zijn, geloof je elk woord en leef je met de personages mee. Ook de dialogen zijn overigens zeer natuurlijk en bevatten nergens overbodige informatie.

De finale tenslotte is bijzonder knap geconstrueerd. Je ziet het niet aankomen en toch denk je achteraf dat je het wellicht had kunnen weten….

Over de auteur
Garnder is een gevestigd crime thriller auteur. Gardner's werk als onderzoeksanalist voor een internationaal consulting bureau wekte haar interesse voor forensisch onderzoek hetgeen zij omzette in spannende thrillers die geregeld op bestsellerlijsten prijken. Ze schreef diverse bekende thrillers zoals The Killing Hour, The Next Accident en Fear Nothing. Gardner schreef ook romans onder het pseudoniem Alicia Scott. Gardner groeide op in Hillsboro, Oregon, waar ze afstudeerde aan de Glencoe High School. Sinds 2007 woont zij in New Hampshire samen met haar man, dochter en 2 hondjes.

Uitvoering
Uitgever Cargo