Beschrijving:
Sneeuwstorm is geschreven door Eva Burgers. Andere jeugdthrillers die door haar zijn geschreven zijn onder andere Stille getuige en Flashback. Eva is geboren op 30 juni 1969 in Voorburg. Ze groeide op in Noordwijkerhout. Na de middelbare school studeerde ze zang aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag. Op haar achttiende vertrok ze naar Amsterdam om daar te gaan wonen en te studeren aan de Academie voor Kleinkunst. Naast haar liefde voor muziek en toneel was schrijven haar derde passie. Ze werkte als journalist bij verschillende kranten en tijdschriften en als redactiemedewerker bij een uitgeverij. Later solliciteerde ze bij de politie en werd ze aangenomen als rechercheur op de afdeling Zware Criminaliteit. Het dagelijks recherchewerk werd een inspiratiebron voor haar spannende boeken.
In Sneeuwstorm gaan de vriendinnen Elouise, Nora en Sophie met school op wintersport. Ze maken veel plezier en Elouise heeft ook nog eens geluk met een superknappe skileraar maar daar is Tim, de ex van ELouise, niet zo blij mee. De spanning in het boek loopt steeds hoger op als er meer en meer vreemde dingen gebeuren. Elouise blijkt een dubbelganger te hebben in het dorp, genaamd Julia, die haar moeder heeft verloren in een auto- ongeluk en geen contact meer heeft met haar vader. De skileraar gedraagt zich vreemd en er is een zwerver die hen in de gaten houd. Op een middag besluit Elouise om nog één laatste afdaling te maken terwijl de rest al terug naar het hotel gaat. De hel barst los als ze horen dat Elouise vermist is en er een sneeuwstorm op komst is. Waar is ze gebleven? Wie heeft haar meegenomen? Wat is de link tussen Elouise en Julia? En waarom deed Jeffrey zo vreemd?

Interpretatie:
Structuur van het verhaal: De proloog is een flashforward. In de proloog vertelt de schrijfster wat er op donderdag gebeurd terwijl het ‘echte’ verhaal pas op maandagochtend begint. Deze structuur is duidelijk in medias res. Je weet in het begin niet echt wie de personages zijn maar gaandeweg het verhaal kom je meer en meer over ze te weten.
Vertelperspectief: Het verhaal is opgedeeld in kleine situaties die telkens worden verteld door een ander personage vanuit zijn persoonlijke standpunt. Het vertelperspectief is dus de belevende ik-vorm. Het personage beschrijft daarbij ook wat andere personages op dat moment aan het doen zijn. Dus is het ook een personele hij/ zij- verteller.
Personages: De protagonist in het verhaal is Elouise. Heel het verhaal draait om haar. Bijvoorbeeld de korte “affaire” met Jeffrey, de verdwijning van Elouise, de ontdekking van haar halfzus enz. Ze heeft een round character. Nora, de beste vriendin van Elouise, vindt Elouise soms egoïstisch omdat ze volgens haar Tim en Jeffrey van haar heeft afgepakt. Jeffrey zegt dan weer dat ze makkelijk is. Elouise krijgt door heel het verhaal te kampen met verschillende emoties. Ze vertrekt vol enthousiasme op skivakantie maar het eindigt met bedreigde gevoelens door Jeffrey en angst omdat ze vastgebonden zit in een chalet. Belangrijke nevenfiguren zijn Sophie en Nora (de beste vriendinnen van Elouise), Tim (de ex van Elouise), Rogier (de beste vriend van Tim), Julia (de halfzus van Elouise) en Peter (de vader van Julia en Elouise). De ouders van Elouise en meneer Klink (de leerkracht) zijn bijfiguren.
Ruimte: De afgelegen chalet op de top van de berg staat symbool voor de verbanning van Peter. Hij mag namelijk niet meer in het dorp komen omdat hij zijn dochter Julia bedreigd heeft na de dood van haar moeder.
Tijd: Het boek wordt ongeveer gelijktijdig met de werkelijkheid verteld. De skivakantie duurt één week en ook ik heb het boek op één week uitgelezen. De proloog is een flashforward en Julia maakt een aantal flashbacks mee door het auto- ongeluk van haar moeder.
Titel: De titel van het boek, ‘sneeuwstorm’, doet je al vermoeden dat het verhaal iets met skiën, sneeuwstorm en gevaar te maken heeft.
Kort samengevat wordt de spanning in het boek gecreëerd door de mysterieuze voorstelling van de ruimte en de personages, de flashbacks, korte vooruitwijzingen en het vertelstandpunt.

Evaluatie:
Ik ben iemand die niet graag leest maar de spanning in dit boek zorgt er voor dat het uit is in een paar dagen! In het begin was het eerst onduidelijk dat er 2 verhaallijnen waren, van Elouise en Julia. Stillaan begin je de link te zien tussen de verhalen door de kleine aanwijzingen die de schrijfster geeft, om zo de verdwijning van Elouise op te lossen. Het verhaal duwt je in de richting om te denken dat Jeffrey iets te maken heeft met de verdwijning maar uiteindelijk was het iemand anders. Deze wending maakt het boek extra verassend en spannend.

Bibliografie:
Burgers, E. (2015). Sneeuwstorm. Alkmaar: Kluitman.
BE, (2017). Eva Burgers. Geraadpleegd op 25 september 2019, via https://www.evaburgers.info/
FV, (30 oktober 2015). Geloofwaardige jeugdthriller. Geraadpleegde op 25 september 2019, via https://www.hebban.nl/recensie/victoria-farkas-over-sneeuwstorm#
Cicklit, (2015). Eva burgers. Geraadpleegd op 25 september 2019, via https://www.chicklit.nl/auteurs/31594/burgers-eva

Reacties op: sneeuwstorm - thriller

Plasmadromen - Paul van Leeuwenkamp