Laat je masker vallen

Hannie 29 september 2019
Lindsey Lannings is een gevierd actrice die al verscheidene Awards op haar naam heeft staan. Het actrice zijn is zo’n tweede natuur geworden dat ze in het dagelijks leven dat constant hanteert. Ze speelt een rol tegenover haar vrienden, haar familie en ook de pers krijgt altijd haar meest charmante kant te zien. Van binnen zit er een grote pijn die ze achter haar masker verborgen tracht te houden. Al op veertienjarige leeftijd zijn haar ouders overleden. Samen met haar zus kwam ze terecht bij een pleeggezin, waar ze veel liefde ondervond en de steun van haar oudere zus Abigail hielp haar om te overleven.

Drie jaar geleden is haar zus plotseling van de ene op de andere dag verdwenen. Een grootscheepse zoekactie levert niets op en haar pleegouders besluiten een graf voor haar te regelen om die nare en onzekere periode af te kunnen sluiten. Lindsey heeft diep van binnen een gevoel dat Abby nog leeft, maar daarover praat ze met niemand. Dat zou immers de pijn alleen maar aanwakkeren. Ook is haar relatie met Alain verbroken, hij is vreemd gegaan met haar beste vriendin. Om die pijn niet te hoeven voelen leidt ze een oppervlakkig leven vol met drank en seks, vastbesloten om nooit meer iemand toe te laten in haar leven, zodat ze niet opnieuw gekwetst kan worden.

Dan ontmoet ze op een feestje de succesvolle advocaat Nick Turner. Hij raakt een gevoelige snaar bij haar en hoewel ze besluit dat de ontmoeting bij een one night stand zal blijven, wordt het heel moeilijk om dit op de langere termijn vol te houden. Telkens worden Lindsay en Nick weer naar elkaar toegetrokken, maar Lindsay blijft de afstand volhouden. Dan gebeuren er veel ingrijpende zaken en Lindsey wordt gedwongen haar pijn onder ogen te zien.

De actrice in mij is een New Adult boek dat zijn naam eer aan doet, zowel de typering van het genre als de keuze van de titel. Er komen de nodige steamy seksscènes in voor zoals gebruikelijk is in dit genre. De titel De actrice in mij geeft precies weer wat Lindsey overeind houdt: haar mogelijkheid om een rol te spelen in de film maar ook in het dagelijkse leven. Een rol die haar heel veel houvast biedt, maar die haar ook belemmert om echte liefde en vriendschap toe te laten.

Het boek heeft een toegankelijke en prettige stijl. Je bent tijdens het lezen erg benieuwd hoe lang Lindsey het volhoudt en of er een kentering gaat komen. De spanning wordt goed opgebouwd. De gebeurtenissen op het eind zijn verrassend en als je denkt dat je weet hoe het afloopt, zorgt een nieuwe ontboezeming voor een slot dat je doet verbazen.

De verschillende scènes waarin de oppervlakkigheid van de wereld van drank, seks en drugs wordt beschreven, zijn wat mij betreft wat overvloedig aanwezig. Het gedeelte van de pijn die Lindsey draagt, had nog wat meer uitgediept kunnen worden. De balans daartussen is een beetje zoek. Maar toch is dit boek een aangename leeservaring, zeker voor de lezers van het New Adult genre.

Meer recensies van Hannie