Ongenadig is de derde thriller van Karin Hazendonk. De eerste twee waren al goed om te lezen, maar deze derde overtreft de andere twee volledig. Vanaf het begin word je het verhaal ingetrokken en de spanning wordt al snel opgebouwd tot een hoogtepunt, waarna de spanningsboog weer even afneemt, maar dan weer stijgt tot ongekende hoogte.

Anouk Stevens komt op een personeelsfeestje de aantrekkelijke Sven Bogerd tegen. Het klikt meteen en ze blijven in contact. Na enige tijd stelt Sven voor om te gaan samenwonen. Anouk twijfelt erg, maar op aandringen van haar tweelingzus Miranda besluit ze bij Sven in te trekken. Tot het moment dat Anouk een ‘ongelukje’ heeft, is Sven de attente liefhebbende vriend. Hij heeft maar één vreemde eigenschap en dat is dat hij graag naar gruwelijke horrorfilms kijkt en daar enorm van geniet. Als Anouk verzorgd moet worden, leert ze een andere kant van hem kennen, die ze in het begin nog probeert te vergoelijken, maar dat uiteindelijk niet meer vol kan houden.

Het boek leest als een trein. Vanaf het begin is het verhaal boeiend en blijft je aandacht gevangen. Bij meerdere passages zit je op het puntje van je stoel, om even later weer wat terug te veren, maar nergens wordt het verhaal saai of vervelend. Ook de korte hoofdstukken die vanuit verschillend perspectief zijn geschreven, zorgen ervoor dat het lezen plezierig blijft. We leren de hoofdpersonen goed kennen, omdat we vanuit hun visie beleven wat er zich afspeelt in het verhaal. De belevenissen van Anouk komen het meest binnen, omdat haar perspectief in de ik-persoon is geschreven. Alle andere figuren worden vanuit de derde persoon benaderd. De bijzondere relatie die tweelingen vaak hebben, komt heel goed uit de verf.

De schrijfstijl van Karin Hazendonk is prettig en goed te volgen, ook door de haast filmische beelden. Voor diegenen onder ons die moeite hebben met gruwelijke horrorelementen, is het af te raden het boek te lezen net voor het slapengaan. De zieke geest van Sven voert uit wat hij in de horrorfilms heeft gezien. Ook wordt duidelijk uitgelegd wat er in zijn jeugd heeft plaatsgevonden, zodat we als lezer de achtergrond van zijn gedrag begrijpen, wat hem beslist niet vrijpleit van zijn bizarre en gruwelijke daden. Het is soms niet te vatten dat deze praktijken in iemands hoofd op kunnen komen.

Ongenadig is een thriller die ongenadig goed is. Voor degenen die soms twijfelen een boek van een Nederlandse auteur ter hand te nemen, is het advies om Ongenadig beslist te lezen. Het zal geen teleurstelling worden. Karin Hazendonk verdient terecht een plaats in de top van de Nederlandse thrillerauteurs. Een aanrader voor de liefhebber van dit genre waaraan enkele gruwelijke horrorelementen zijn toegevoegd.

Reacties op: Spannend tot de laatste zin

Ongenadig - Karin Hazendonk