Geestverwanten, door Hilda Spruit

14 november 2015
Hoewel het er in dit boek soms heftig aan toe gaat heb ik het met veel genoegen gelezen. Daardoor was het niet altijd gemakkelijk om opzij te leggen als er iets anders was dat aandacht behoefde. Hoewel dit boek, volgens het nawoord, is geschreven voor young adults zou je het gemakkelijk ook een ‘whodunit’ kunnen noemen en hoort vanzelfsprekend ook thuis in de wereld van de esoterie.

In dit boek wordt duidelijk gemaakt dat er aan het fenomeen glaasje draaien ernstige consequenties kunnen zitten. In vloeiende stijl volgen we de wederwaardigheden van Merthe, de hoofdfiguur, die samen met haar twee vriendinnen in een soort rollercoaster terecht lijken te zijn gekomen, teweeg gebracht door het ondeskundig oproepen van ‘geesten’.

Ouders kunnen hun kinderen hier niet genoeg voor waarschuwen. In dit boek wordt uitgelegd waarom. Mede daarom kan ik het van harte aanbevelen, zowel voor kinderen in de puberleeftijd als ook voor hun ouders die op deze manier een handvat krijgen aangereikt om met dit soort zaken om te gaan.

Hilda, ik wens je geluk met dit debuut!

Hans Brockhuis
www.runningfox.nl