Harriet VIP Club

De grote doorbraak voor Jojo Moyes(1969) was het feelgood boek ‘Voor jou’ waarin je kennismaakt met de Louisa Clark. Vele hebben deze hoofdpersoon, goed voor nog twee boeken en een film in het hart gesloten. Maar Moyes kan ook goede historische romans schrijven waarvan ‘Portret van een vrouw’ een goed voorbeeld is. In september verscheen alweer haar 16e boek, de historische roman ‘De sterrengever’.

In ‘De sterrengever’ trouwt de Engelse Alice halsoverkop met de knappe Amerikaan Bennett van Cleve en vertrekt met hem naar het mijnwerkersstadje Baileyville in de staat Kentucky. Het is 1937. Gelukkig is ze daar niet, niet met haar leven en niet met haar huwelijk. Totdat ze hoort van de paardenbibliotheek. Een bibliotheek waarbij vrouwen te paard afgelegen huizen bezoeken om boeken rond te brengen. Alice sluit zich aan bij deze vrouwen, een beslissing die haar leven zal veranderen.

De meeste boeken die Jojo Moyes heeft geschreven hebben je van het begin tot het einde in zijn greep. De sterrengever voldoet hier echter niet aan . De proloog doet je zelfs afvragen of die wel door Moyes zelf geschreven was of misschien het gevolg van een slechte vertaling. Lange zinnen met telkens het woordje ‘en’ om de vele opsommingen aan elkaar te krijgen zorgde voor een traag opgang komen van het verhaal.
Wanneer het verhaal éénmaal loopt keert het gevoel weer een ‘echte’ Moyes te lezen langzaam terug. Sterke, met name, vrouwelijke personages die een duidelijke ontwikkeling laten zien, geloofwaardig zijn omdat ook hun zwakheden beschreven worden.
Hoewel er eigenlijk twee hoofpersonages zijn, Alice en Margery, hebben ook de andere drie vrouwen een grote bijdrage in het verhaal waardoor er een duidelijk beeld ontstaat van de moeilijkheden die vrouwen in die tijd ondervonden. Thema’s als racisme en vrouwenonderdrukking worden met kennis van zaken uitgewerkt, maar ook de thema’s vriendschap en het streven naar vrijheid worden mooi verwoord.

“Maar het gaat niet alleen om de vrijheid om iets te doen zonder om toestemming te vragen, het gaat op de vrijheid in mijn hoofd. De wetenschap dat ik aan niemand verantwoording verschuldigd ben. Dat ik kan gaan en staan waar ik wil. Doen wat ik wil. Zeggen wat ik wil.”

Moyes heeft een heldere schrijfstijl, weet spanning op te bouwen en geeft een mooi beeld van de geschiedenis waarin het verhaal zich afspeelt. Met gevoel voor sfeer beschrijft ze het mijnwerkersdorpje Baileyville zo beeldend dat je het gevoel hebt dat je er al eens eerder geweest bent.
Dat het verhaal een onmiskenbaar feelgood einde kent doet niets af aan de indruk die de rest van het verhaal achterlaat.
Hoewel ik niet direct door het boek gegrepen werd, is het Jojo Moyes toch weer gelukt een spannende, verrassende historische roman te schrijven met een heerlijk feelgood tintje.

Reacties op: Verrassende historische roman met heerlijk feelgood tintje

De sterrengever - Jojo Moyes
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99