Pelle is hoogbegaafd en weet alles. Als hij te veel verdriet voelt, somt hij graag feiten op in zijn hoofd. Dat mieren een vlot kunnen bouwen om een overstroming te overleven. Dat er een naam bestaat voor de angst dat er pindakaas aan je gehemelte blijft plakken. Dat soort dingen. Op een dag, een jaar na het overlijden van zijn vader, krijgt Pelle een schoenendoos die gevuld met is grotere en kleinere briefjes en ingepakte voorwerpen. Op de briefjes staan opdrachten. Pelle is vastbesloten alles uit te voeren. Niet alleen raakt hij daardoor in grappige en bijzondere situaties verzeild, ook komen er nieuwe mensen in zijn leven die ervoor zorgen dat hij en zijn moeder het leven weer zachtjes durven te omarmen.

“Briefjes voor Pelle” is zo’n verhaal dat je leest en nooit meer vergeet, het raakt je tot diep in je hart. Het breekt je en het geeft je tegelijkertijd ook een warm gevoel en een sprankeltje hoop. Verlies is altijd verdrietig, moeilijk en het heeft heel veel tijd nodig om te alles te laten helen. Maar diegene vergeten waarvan je hield doe je nooit. Dat laat dit boek ook heel mooi naar voren komen. Het leven loopt zoals het loopt, dat kun je niet veranderen, maar je kunt er wel het beste van maken. Maak mooie herinneringen samen en geniet van alles, ook van de kleine dingen.

Pelle is een jongen die ik het liefst toen ik begon met lezen een hele dikke knuffel wilde geven. Wat is hij een dappere en lieve jongen. In dit boek lees je wat hij denkt en voelt en daardoor kun je je goed inleven in zijn personage. De briefjes die hij krijgt wil hij graag allemaal uitvoeren en dat snap je als lezer helemaal. Je bent zelf ook steeds nieuwsgierig naar wat de volgende opdracht is en wat dit gaat brengen voor Pelle. Zijn vader leert hem op deze manier na zijn dood om te gaan met een leven zonder hem. Dat is hartverscheurend en hartverwarmend tegelijkertijd. Het is ook vertederend hoe de moeder van Pelle hem bijstaat en ondersteund.

De schrijfstijl van Marlies Slegers is ontroerend, warm, liefdevol en aandoenlijk. Ze weet in dit boek hele herkenbare situaties op een hele mooie en realistische manier te omschrijven. Er zijn luchtige en grappige momenten, maar ook momenten die je leest met een brok in je keel. Ze weet verschillende emoties op te roepen en daardoor is dit verhaal gewoon ontzettend krachtig. Naast dit alles is het verhaal ook heel kindvriendelijk geschreven. Kinderen zullen zich kunnen herkennen in verschillende situaties in het verhaal (ook als je niet zoals Pelle iemand verloren hebt) en daardoor erg meeleven met Pelle. Het is absoluut een boek dat ik iedereen aan zou raden, ook al vond ik het een heel aangrijpend en ontroerend verhaal om te lezen (vooral het laatste stukje). “Briefjes voor Pelle” valt absoluut onder de noemer, pareltje. Ik vergeet het nooit meer. Lieve Marlies, dankjewel voor het schrijven van dit prachtige verhaal!

Reacties op: Dit verhaal raakt je!

Briefjes voor Pelle - Marlies Slegers