Vandaag is de grote dag. Alle babyvogeltjes vliegen uit en slaan voor de eerste keer hun vleugeltjes uit. Alleen durft Coco niet zo goed te vliegen of te flapperen met haar vleugels. Ze wil graag nieuwe vriendjes maken en mooie vormen vliegen, maar wat nu als ze valt of de kat haar grijpt? Alle vogels om haar heen vliegen ondertussen al, maar Coco kijkt vanaf een afstandje toe. Zal het haar lukken om straks ook te vliegen?

In “Coco kan het!” volgen we babyvogeltje Coco. Wat een aandoenlijk, vertederend en lief vogeltje. Ze is een beetje bang om te vliegen. Wat niet zo gek is, want iedereen durft weleens iets niet. Soms moet je iets gewoon proberen en vertrouwen hebben in jezelf, voordat blijkt dat je het gewoon allang kan. En als je echt niet durft is er altijd wel iemand die je wilt helpen. In het geval van dit prentenboek is dat Coco’s mama, die op een zeer humoristische manier Coco een handje (of moet ik zeggen voetje) helpt. Ik kreeg er in elk geval een glimlach van op mijn gezicht. Mijn zoontje keek meteen wel iets wat geschrokken, komt dit wel goed mama?

Wat als eerste opvalt aan dit prentenboek is de mooie, aaibare (serieus de kaft is zacht!) groene kaft. Die springt er meteen al heel erg mooi uit. De binnenkant heeft al net zulke mooie Illustraties. Het zijn geen extreem drukke prenten, maar hele rustige en kalme illustraties met zachte en lichte kleuren. Dit prentenboek straalt echt rust uit. Het is echt een beetje less-is-more idee bij de illustraties. Vrij grote illustraties waar precies genoeg op staat, details die er niet bij horen zijn ook gewoon weggelaten en dat heeft dit verhaal ook helemaal niet nodig. Zo is alles precies goed, overzichtelijk en duidelijk, ook voor de allerkleinste lezers. Er is wel genoeg te bekijken, zo vind je ook hele kleine mini beetjes/insecten verstopt in de pagina’s, enorm leuk bedacht en absoluut een toevoeging. De illustraties ondersteunen daarnaast ook op een hele duidelijke en mooie manier de tekst.

De schrijfstijl van Loes Riphagen is prettig, grappig, duidelijk en vlot. Er is gekozen voor korte en bondige zinnen zonder poespas. Geen moeilijke woorden, maar hele soepele en goed lopende zinnen, die op een fijne manier voor te lezen zijn. Zowel leuk voor jong als voor oud, maar het allerleukste om gezellig samen te lezen (bijv. voor het slapen gaan). Wij gaan aan dit prentenboek in elk geval nog veel leesplezier beleven. “Coco kan het!” is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer drie jaar.

Loes Riphagen schreef eerder al een aantal hele toffe prentenboeken. Aanraders zijn ook “de grootste griezel”, “kreukel” en “bij de neus genomen”.

Reacties op: Vliegen maar.....

Coco kan het! - Loes Riphagen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,99