Op een dag landt er een duif in een dierentuin. Hij besluit een tochtje te maken langs alle exotische en uitzonderlijke vogels… Daar realiseert hij zich dat hij iets heeft wat die andere vogels niet hebben. Iets wat hem nog bijzonderder maakt!

In “de bijzonder duif” volgen we een hele gewone grijze duif. De duif vindt zichzelf eigenlijk helemaal niet zo heel bijzonder, er zijn namelijk veel mooiere, snellere en sterkere vogels. Toch is elk dier mooi op zijn/haar eigen manier en dat laat dit prentenboek op een hele mooie manier zien. De duif komt langs allemaal verschillende vogels, onder andere de arend, struisvogel, kolibrie en pinguïn. Heel erg leuk om verschillende vogels voorbij te zien komen inclusief hun sterke en goede eigenschappen. Voor jonge kinderen is dit absoluut een prentenboek waar ze kleine en subtiele informatie over de betreffende dieren leren.

Dit prentenboek werd zowel geschreven als geïllustreerd door Dorien Brouwers. Tekst en illustraties versterken elkaar enorm en vullen elkaar aan waar nodig. Je ziet een afbeelding van het dier waar het op dat moment over gaat, wat alles heel duidelijk en overzichtelijk maakt. Je ziet duidelijk terug in de illustratie wat de goede en sterke eigenschappen zijn van de dieren waardoor alle informatie veel sneller bij kinderen blijft hangen. Op deze manier kunnen ze zich er veel beter een voorstelling bij maken en dat is heel erg fijn.

De illustraties in “de bijzondere duif” zijn echt prachtig. Mooie grote en kleurrijke illustraties waar de dieren centraal staan en er ook echt uitspringen. De kleuren lopen erg mooi in elkaar over doordat er een waterverf/aquarel techniek gebruikt is, zowel in de achtergronden als bij de dieren zelf. Achter in het boek vind je nog een stuk informatie per dier. Daar vertellen ze bijvoorbeeld waar ze vandaan komen en leven, hoeveel verschillende soorten er zijn en wat ze graag doen of eten enz. Enorm leuk om dit samen met de kinderen door te lezen.

“De bijzondere duif” is absoluut een mooi prentenboek om op peuterspeelzaal of in de klas te hebben. In de onderbouw kun je als juf/meester samen met de kinderen dit mooie verhaal lezen en in de middenbouw kunnen kinderen zelf de informatie in zich opnemen. “De bijzondere duif” is geschikt voor kinderen vanaf twee/drie jaar. Zowel jong als oud zal genieten van dit prachtig verhaaltje.

Reacties op: Prentenboek over verschillende vogels!

De bijzondere duif - Dorien Brouwers