Lucas wist het zeker, hij was geboren om te vliegen. Hij probeerde verschillende vleugels, vroeg de kerstman of hij hem kon laten vliegen. Maar niks werkte… Hij kon het gewoon niet. Tot zijn moeder hem op een dag vertelde dat er ook andere manieren waren om te vliegen. Ze gaf hem een boek, maar Lucas begreep niet wat ze bedoelde, totdat hij begon met lezen. Is er dan toch een manier om zijn droom waar te maken?

Na het lezen van “wat een beestenbende!” en “Max en de superhelden” was ik enorm fan van Rocio Bonilla. Ik was dus ook meer dan enthousiast dat er een nieuw prentenboek ging verschijnen van deze auteur. Mijn verwachtingen zijn vrij hoog, dus de vraag is of dit prentenboek ze wel waar kan maken. Ik kan nu zeggen: JA! Wat is “de boekenberg” een ontzettend gaaf prentenboek. Een verhaal dat je laat zien wat de kracht van lezen is. Het brengt je naar verre landen en de mooiste plekken in werelden die niet echt bestaan. Niks is zo mooi dan jezelf verliezen in een goed boek. De magie van de fantasie. Dit prentenboek wil elke lezende mama of papa kopen voor zijn haar zoon/dochter. En ook als je niet graag leest als ouder zijnde, is dit prentenboek gewoon heel erg mooi, want welke ouder wil de fantasie van zijn/haar kinderen nu niet stimuleren.

De illustraties zijn weer een lust voor het oog. Wat kan Rocio Bonilla toch altijd een fijne en prettige sfeer scheppen in alle illustraties. Geen felle en heftige kleuren, maar hele zachte en neutrale kleuren waarin veel details te vinden zijn. Ook de illustraties laten de kracht van de fantasie zien, in je fantasie kan alles. Kinderen kunnen zelf bij de illustraties bedenken hoe ze alles opvatten. Erg leuk dat er ook scenes uit bekende verhalen gebruikt zijn (o.a. uit de kleine prins).

De schrijfstijl van Rocio Bonilla, is altijd luchtig, vlot en grappig, maar toch ook wel aandoenlijk op een bepaalde manier. Lucas is een echte doorzetter, maar sommige dingen zul je nu eenmaal nooit kunnen omdat ze onmogelijk zijn. Heel mooi dat ze door middel van dit prentenboek laten zien dat je in je fantasie zulke dingen dan wel kunt doen. Je leest dit prentenboek binnen de kortste keren uit. Het leest ontzettend fijn voor, zonder lastige of moeilijke woorden, waardoor ook jonge kinderen van dit verhaal kunnen genieten. Net als de andere boeken van Rocio Bonilla, blijft mijn zoontje dit boek elke keer weer uit de kast pakken om te lezen. Mijn zoontje is zeker fan van dit prentenboek, ik ben fan en ik hoop jullie binnenkort ook. Absoluut een aanrader om dit “de boekenberg” te lezen met je kinderen, echt een aanvulling op je (kinder)boekenkast!

Reacties op: De kracht van je fantasie!

De boekenberg - Rocio Bonilla
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,95