De ijzige verloofde is het eerste deel van de betoverende Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten… Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.

We lezen dit eerste deel van de spiegelpassante serie vanuit het perspectief van Ophelia, doordat je leest wat zij denkt en voelt kun je je goed in haar inleven. Ze wekt meteen vanaf het begin van het verhaal sympathie op en haar personage is doordat ze een eigenzinnig buitenbeentje is erg interessant. Als ze haar geliefde ark Anima moet verlaten en alles moet achterlaten heb je echt een beetje met haar te doen. Het uithuwelijken met Thorn, iemand van een andere ark, genaamd de Pool, is een erg ongebruikelijke en mysterieuze verbintenis. Thorn komt erg kil en afstandelijk over en lijkt niet bij Ophilia te passen, maar toch heb je meteen wel het idee dat hij misschien wel iets voor Ophelia kan betekenen en dat hij misschien wel de enige is die haar kan beschermen. Je blijft in elk geval met genoeg vragen zitten om al uit te kijken naar het volgende deel in de serie.

“De ijzige verloofde” komt misschien wat traag op gang, maar het had mij absoluut vanaf de eerste pagina te pakken. Het voelde voor mij juist erg fijn om langzaam dit verhaal in te stappen en alles even te laten bezinken. De magie spat niet van de pagina’s af maar zit heel subtiel door het verhaal heen verweven, het is absoluut uniek en origineel. De schrijfstijl van Christelle Dabos is erg prettig en beeldend, je zag de arken helemaal tot leven komen en je kunt je echt een goede voorstelling maken van alles wat zich daar afspeelt. Je wordt het gehele verhaal nieuwsgierig gemaakt en je weet gewoon niet welke kant het verhaal nu precies op zal gaan. Het mysterieuze weet de auteur goed vast te houden en dat is ook de grootste reden dat je maar door en door wilt blijven lezen.

En nu? Nu is het eerste deel uit! Nu kunnen we gaan smachten naar het volgende deel, het liefste had je deel twee serieus nu al in je handen willen vasthouden. Wat een bijzonder verhaal dat absoluut nog lang niet klaar is.

Reacties op: Een veelbelovend en uniek eerste deel van de spiegelpassante serie!

De ijzige verloofde - Christelle Dabos