Een jaar geleden ontmoette Willem Tuffer tijdens een ongelofelijk avontuur zijn wonderlijke, nieuwe beste vriend, de Kerstmisaurus. Nu keert hij terug naar de Noordpool, waar hij de mysterieuze Winterheks ontmoet. Wanneer Willem ontdekt dat het lot van Kerstmis op het spel staat, moeten hij en de Kerstmisaurus met de winterheks samenwerken om het kerstfeest te redden. Het zal allesbehalve eenvoudig zijn om iedereen te laten geloven in de magie van kerstmis, maar Willem gelooft en weet dat hij en de Kerstmisaurus dit kunnen en is dat niet het allerbelangrijkste?

Ik was zelf groot fan van het eerste boek over de Kerstmisaurus en ondanks dat het eerst boek voor mij nooit geëvenaard zal kunnen worden, heb ik weer extreem genoten van dit nieuwe magische verhaal. Vanaf de eerste pagina word je weer meegesleurd dit verhaal in. Je ziet alles helemaal voor je en waant jezelf gewoon echt in deze wereld die Tom Fletcher voor ons schetst. Het is allemaal weer zo vertrouwd, Willem, de Kerstmisaurus, de Kerstman, de rijmende elfjes van de Kerstman enz. Eigenlijk wil ik gewoon elk jaar een nieuw avontuur zodat ik elk jaar weer even opnieuw kan verdwijnen in deze wereld.

Willem Tuffer, is een bijzondere jongen. Hij heeft in elk geval een plekje in mijn hart. Zijn band en vriendschap met de Kerstmisaurus is zo sterk en krachtig neergezet. Wie wil er nu niet een beste vriend zoals de Kerstmisaurus. Ik denk dat elk kind van zoiets droomt (ikzelf stiekem eigenlijk ook). Daarnaast maakt in dit tweede verhaal de Winterheks haar intreden. De Kerstman fluistert: “Zonder haar zou Kerstmis niet bestaan. Ze is ouder dan de tijd, maar nog steeds zo jong als de dag van morgen”. Wat een verrassende wending gaf de winterheks aan dit verhaal, enorm tof bedacht. Dan hebben we natuurlijk ook nog de Kerstmis hatende vader van Brenda Kwel, Pier Kwel. Wat een vreselijke irritante en onaardige man, die moeten ze maar een flinke schop onder zijn kont geven naar de noordpool toe, al gaf hij dit verhaal wel hetgeen dat het nodig had. Dus vooruit, hij mag blijven, maar alleen omdat er nu eenmaal slechteriken in verhalen horen te zitten.

Door de magische en betoverende illustraties van Shane Devries komt dit verhaal helemaal tot leven. Je ziet alles als een film voor je ogen afspelen en kinderen kunnen alles daardoor nog gemakkelijker begrijpen. De samenwerking tussen auteur Tom Fletcher en illustrator Shane Devries is gewoon fantastisch. De tekst en illustraties vullen elkaar enorm goed aan, het één kan niet zonder het ander bestaan. “De Kerstmisaurus en de Winterheks” is echt een familieboek, waarmee je op zondag het grote bed van Papa en Mama induikt en gezellig samen een paar hoofdstukken leest. De sfeer in dit boek straalt gewoon kerst uit en daarom benoem ik deze boeken ook tot DE kerstboeken die iedereen gelezen zou moeten hebben. Leen de boeken bij de bibliotheek, koop ze, vraag ze cadeau, maar ga ze lezen. Je mist serieus echt een stukje magie in je leven als je ze niet gelezen hebt.

Reacties op: Weer een enorm fijn Kerstverhaal!

De Kerstmisaurus en de Winterheks - Tom Fletcher