Van Cleopatra tot Hadrianus, van mummies tot toga's en van Plato tot Hannibal: er is zoveel dat de klassieke wereld spannend maakt. En de wereld van Toetankhamon, Archimedes en Caesar is dichterbij dan je zou denken: de piramides zijn nog steeds te bewonderen, de Olympische Spelen zijn populairder dan ooit en democratie vinden we nog altijd belangrijk.

In “de klassieke wereld in 100 woorden” beschrijft Clive Gifford de klassieke wereld in zo’n 100 steekwoorden, uitgelegd in zo’n 100 woorden per steekwoord. Je komt in dit boek langs verschillende tijden in de geschiedenis en uit die tijden leggen ze verschillende belangrijke personen, plaatsen, ideeën, uitvindingen of gebeurtenissen van belang uit. Denk dan bijvoorbeeld aan: mummies, piramides, Nilometer, Olympische spelen, Caesar enz.

De schrijfstijl van Clive Gifford is heel informerend en de uitleg is helder en duidelijk. Het is een ontzettend leerzaam boek en kinderen die erg van alles rondom geschiedenis houden zullen dan ook erg blij zijn met dit boek. Dit boek is vooral geschikt voor de wat oudere kinderen (bovenbouw basisonderwijs) omdat er echt wel lastige woorden en namen in voorkomen. Al kan je ook best wel als ouder of juf/meester samen met kinderen dit boek lezen. Dit boek past natuurlijk ook ontzettend leuk bij de kinderboekenweek van dit jaar (2020), met als thema: EN TOEN?

De illustraties van Gosia Herba versterken de tekst heel mooi en ze maken alles net even wat duidelijker voor kinderen.
Doordat ze een beeld krijgen bij de tekst, is het gemakkelijker te begrijpen en blijft de informatie ook beter bij ze hangen. De illustraties hebben ook zeker een klassieke sfeer, ze hebben een hele fijne en rustige uitstraling en het is prettig om naar ze te kijken. Per steekwoord is er één grote afbeelding en deze heeft niet te veel verschillende kleuren. De kleuren zijn vooral erg zacht en hebben vooral bruintinten, aangevuld met één andere kleuren die er dan iets meer uitspringt.

De vormgeving is heel overzichtelijk en zelfs een beetje chique. Er staat een grote illustraties met daaronder de informerende tekst, zo weten kinderen vanaf het begin waar ze aan toe zijn. Achter in het boek vind je nog een tijdlijn, een wereldkaart, een verklarende woordenlijst, internetsites met meer informatie en tips voor musea en parken om te bezoeken als dit boek helemaal je ding is en je dus graag nog meer zou willen leren en weten over de geschiedenis. “De klassieke wereld in 100 woorden” is absoluut een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis.

Reacties op: Een prachtig informatief boek rondom de klassieke wereld!

De klassieke wereld in 100 woorden - Clive Gifford