“Kikkers brengen geluk” is alweer het dertiende deel van “de knotsgekke wereld van Lotte Wirwar” serie. In dit deel heeft Lotte een voorleeswedstijd op school. Ze is er erg zenuwachtig voor en dus besluiten Lotte en haar vriendin Chloë naar de bioscoop te gaan om een extra griezelige film te zien. Vanaf dat moment gebeuren er allemaal vreemde en onheilspellende dingen. Zo kan Chloë opeens supergoed voorlezen en heeft haar moeder een ongelukje precies op vrijdag de dertiende. Daardoor moet Lotte samen met haar broertjes gaan logeren bij opa en oma. Zij hebben sinds kort een hele vreemde zwarte kater in huis die elke keer zomaar verdwijnt. En opeens komen Lotte en Chloë ook nog eens steeds een akelig figuur tegen. Help het ongeluk achtervolgt ze overal!

Ten eerste: Wat is dit een ge-wel-dig leuk en tof kinderboek! En ten tweede: Waarom kom ik hier pas achter bij het dertiende deel? Ik wil nu serieus deze hele serie lezen. De boeken zijn trouwens allemaal prima los van elkaar te lezen, dus dat hoeft zeker niet op volgorde. De kaft is al een drukke boel, maar als je het boek openslaat kom je in één grote gezellig chaos terecht. Dit boek is echt bomvol met van alles. Er is een grote hoeveelheid tekeningen, er zijn tekstballonnen, lijstjes, woorden zijn onderstreep en omcirkelt, grote en kleine woorden, verschillende lettertypes. Wat een wirwar! Je kunt het serieus allemaal niet eens bedenken, zoveel staat er in dit boek. Wat zullen kinderen van dit boek gaan genieten. Op de achterkant staat voor vrolijke meisjes, maar serieus dit boek is ook echt wel leuk voor jongens.

Kinderboeken zoals “kikkers brengen geluk” zijn een uitkomst voor kinderen die niet graag lezen. Er is naast de tekst zoveel te zien, dat het bijna niet meer als lezen aanvoelt. De schrijfstijl van Alice Pantermüller is knotsgek, luchtig, vlot en gewoon te grappig. Je vliegt door dit verhaal heen en al die tijd heb je een lach op je gezicht. Het zit vol kinderlogica en kinderfantasie en je gaat helemaal mee in de gedachten en theorieën van Lotte en Chloë. Voor kinderen heeft dit boek absoluut herkenbare punten waardoor ze zich ook goed in Lotte en Chloë kunnen inleven en verplaatsen. Het hele bijgeloof en vrijdag de dertiende gedoe is een ontzettende leuke toevoeging, ook omdat dit toevallig het dertiende deel in de serie is. Ook erg leuk om dit boek rond Halloween te lezen, vooral voor kinderen die niet van enge verhalen houden is dit een hele leuke optie.

De illustraties van Daniela Kohl zijn in het zwart/wit getekend. Het lijkt net of ze overal krabbeltjes en kleine tekeningentjes bij geschetst heeft. Wat een tof geheel is dit boek geworden. De illustraties vullen de tekst enorm aan en maken het geheel allemaal nog veel grappiger en gekker. Dit kinderboek is absoluut een dikke vette aanrader voor kinderen van negen tot twaalf jaar.

Reacties op: Knotsgek en grappig verhaal!!

De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar - Kikkers brengen geluk - Alice Pantermuller
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,95