Iedereen verwachtte dat de dochter van de koning troonopvolgster zou zijn. Niemand had gedacht dat ík het werd. Op zich ook wel logisch, want wie ben ik nou helemaal? Een Naamloze, iemand die hoort bij de laagste kaste in de maatschappij. Iemand die niet eens gemist zou worden als ze verdwijnt, zoals zo velen van ons de laatste tijd doen.

De kroontatoeage op mijn arm is echter onmiskenbaar. En die betekent dat ik de nieuwe koningin zal zijn. Ik zal moeten regeren in een paleis waarin de gangen gevaarlijker zijn dan de straat. Omringd door mensen die me liever dood zien, die me dwingen de troon af te staan, of anders... Maar wat gebeurt er met alle andere Naamlozen als ik hen hun zin geef?

Je leest “de naamloze koningin” uit het perspectief van Coin. Ze is een meisje van de straat en een erg goede dief en oplichterster. Je hebt als naamloze geen naam en geen enkel recht op wat dan ook, ze moet dus wel stelen om te overleven. Je leest gedurende het verhaal wat Coin denkt en voelt en daardoor kun je je heel goed in haar personage verplaatsen. Ze is ook heerlijk sarcastisch ingesteld en direct vanaf het begin heb je enorm veel sympathie voor haar. Toch verschijnt de kroontatoeage uitgerekend op haar arm en eigenlijk wil ze liever vluchten dan iets met het koningshuis te maken te hebben. Alleen hoe kan een tatoeage verschijnen op de arm van een naamloze? De koning kan de tatoeage alleen doorgeven door voor zijn sterven de naam van de opvolger te noemen. Coin snapt er niks van en als lezer weet je net zoveel als dat zij weet.

Naarmate je verder komt in het verhaal beginnen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plek te vallen. Je ontdekt samen met Coin steeds meer informatie en het blijft steeds spannend hoe het nu allemaal verder zal gaan verlopen. Coin bezit door de tatoeage ook bepaalde krachten die het verhaal net even iets extra’s geven. Er zijn zeker een aantal dingen waar je naartoe werkt die op een geven moment niet anders kunnen dan de waarheid zijn, maar er waren ook zeker een aantal verrassende wendingen die je niet direct had verwacht of ziet aankomen. Het verhaal blijft een bepaalde mysterieuze sfeer houden en dat zorgt ervoor dat je door wilt blijven lezen. Het was een boek dat ik met heel veel plezier elke keer weer oppakte om verder te lezen.

De schrijfstijl van Rebecca McLaughlin is mysterieus en spannend, maar ook vlot en meeslepend. De verdeling in Seriden is duidelijk maar oneerlijk en dat zorgt dus ook zeker voor opschudding. Je leert steeds meer over de verschillende kaste en wat het inhoudt om Edele, Wettige of Naamloze te zijn. Je ziet Coin zich ook ontwikkelen net als de personages om haar heen. Het einde had wat mij betreft wel iets meer vuurwerk mogen bevatten, het was naar mijn idee iets minder uitgewerkt dan de rest van het verhaal. Wie weet is hier nog ruimte voor een vervolg, wat ik absoluut, zonder twijfel zou lezen.

Reacties op: Een spannend fantasy verhaal dat veel leesplezier brengt!

De naamloze koningin - Rebecca Mclaughlin