Als de twaalfjarige Lucy en haar moeder op de vlucht zijn, moet ze van haar moeder een eeuwenoud boek openen. Door in het boek te stappen belandt ze plots in een parallelle wereld: Het Rijk. Daar ontmoet ze Alfred en later ook zijn vrienden Sam en Milstone. Het liefste wil Lucy terug naar de aarde waar ze haar moeder in groot gevaar achterliet. In het Rijk gebeuren ondertussen merkwaardige en mysterieuze dingen. Wat is er toch aan de hand? Het lijkt erop dat de angstaanjagende schaduwheer Jaldabaz met zijn legioen een aanval aan het voorbereiden is. Lucy komt erachter dat zij misschien wel de enige is die Jaldabaz tegen kan houden. Zal het lucy lukken het Rijk te redden?

Het eerste hoofdstuk in “de orde van de gouden leeuw” zet meteen de toon. Direct heb je zoiets van ik wil door blijven lezen, want hoe gaat dit allemaal aflopen voor Lucy en haar moeder? Wat zit er achter hun aan en waarom stuurt haar moeder haar weg en moet ze het boek openen. Ik vond het een ontzettend sterk begin van dit eerste deel. Je blijft meteen al met vragen zitten en daardoor is het vervolgens onmogelijk om dit boek aan de kant te leggen.

Lucy steelt meteen je hart. Je hebt met haar te doen en tegelijkertijd is ze ontzettend dapper en stoer. Doordat je gedurende het verhaal leest wat ze denkt en voelt, kun je je goed inleven in haar persoon. Ook de drie vrienden Alfred, Sam en Milstone wekken meteen sympathie en daardoor mag je ze eigenlijk meteen graag. Ze hebben alle drie hun eigen karaktereigenschappen en ze nemen Lucy onder hun hoede en helpen haar, haar weg te vinden door het Rijk. Je leert de vier personages steeds beter kennen en groeit mee in de vriendschap die ontstaat. Daardoor is het net of je zelf ook deel uitmaakt van deze groep.

De schrijfstijl van Dorothée de Rooy is heel warm, magisch en beeldend. Je waant je tijdens het lezen zelf echt in het Rijk. Het is net of je mee reist met de personages. Het was net alsof ik alles voor mijn ogen zag gebeuren. Het verhaal is heel mooi opgebouwd en maakt je tijdens het lezen echt nieuwsgierig naar wat er allemaal nog komen gaat en of het uiteindelijk goed af gaat lopen. Tijdens het lezen van “de orde van de gouden leeuw” kwamen bij mij een beetje de Narnia gevoelens omhoog. Het is een compleet ander verhaal maar toch was het net zo’n speciale en magische sfeer zoals in de boeken van “de kronieken van Narnia”.

In het begin van het boek vind je een hele mooie plattegrond van het Rijk vol met details. Doordat het een complete nieuwe wereld is en je daaraan nog moet wennen is het fijn dat je daar af en toe even op kunt kijken om te zien waar je nu precies bent. Achterin het boek kun je ook een verklarende woordenlijst en een overzicht van de Gewesten vinden, ideaal! Dit boek is een compleet plaatje en een veelbelovend eerste deel van een serie! Ik kan niet wachten op het volgende deel.

Reacties op: Veelbelovend eerste deel van een magische serie!

De orde van de Gouden Leeuw - Dorothée de Rooy
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,99 Bestel het e-book € 11,99