In “de reis van het dromenkind” volg je een meisje en haar moeder. Het meisje vraagt zich af waarom andere kinderen en dieren zowel een papa als een mama hebben. Haar moeder vertelt haar dat ze nooit de juiste man heeft kunnen vinden. Het meisje is verward en vraagt zich af waar ze dan vandaan komt. Haar moeder vertelt haar dat ze altijd al droomde over haar en op een dag de ooievaar haar droom in vervulling heeft laten gaan. Het meisje gaat opzoek en komt steeds een stapje dichterbij de plek waar ze vandaan komt. Maar is dat de plek waar ze uiteindelijk hoort te zijn? Of had ze die plek allang gevonden?

“De reis van het dromenkind” is één van de mooiste prentenboeken die ik ooit gelezen heb. Wat een prachtig verhaal, zo mooi verwoord en uitgelegd. Het is een hartverwarmend, hoopvol en tijdloos verhaal over de liefde tussen ouder en kind. Soms gaat het er niet om hoe je op een plek gekomen bent, maar gaat het erom dat je er gewoon hoort. Het vinden van een plekje gebeurt soms zonder dat je het door hebt. Dit verhaal laat op een hele mooie manier zien dat je soms niet beseft hoeveel geluk je hebt en dat de dingen die belangrijk zijn soms gewoon al die tijd al recht voor je neus staan. Dit verhaal zet je met beide benen weer even op de grond. Soms is geluk niet zo vanzelfsprekend, maar soms ook wel.

De schrijfstijl van Irena Brignull is heel mooi en het zet je absoluut aan het denken. Het verhaal leest enorm prettig weg en de illustraties zorgen ervoor dat je helemaal opgaat in dit verhaal. Je leeft erg mee met dit meisje en haar zoektocht naar zichzelf. Je hoopt dat ze antwoordt krijgt op haar vragen en er uiteindelijk vrede mee kan hebben. De illustraties van Richard Jones sluiten heel mooi aan bij het verhaal en laten precies de gevoelens en sfeer zien die horen bij wat je leest. De illustraties stralen ook een soort rust uit, waardoor je helemaal verdwijnt in dit verhaal. Alles sluit prachtig op elkaar aan, dit boek is echt een pareltje.

Vanaf de eerste pagina ben je benieuwd wat dit verhaal je gaat brengen. Gedurende het verhaal kom je steeds een stukje dichtbij de ontknoping. Het is een soort puzzel die je in elkaar legt. Totdat je op een geven moment een compleet plaatje hebt. Het is prettig dat je naar de antwoorden toe werkt en niet meteen alles in het begin al prijsgegeven wordt. Het verhaal is op deze manier heel erg sterk neergezet.

“De reis van het dromenkind” is een boek dat elke ouder met zijn/haar kind(eren) zou moeten lezen, omdat het mooi is, maar ook omdat het een prachtige boodschap heeft. Het is een belangrijk en sterk verhaal op een hele mooie manier vertelt.

Reacties op: Prachtig verhaal!!

De reis van het dromenkind - Irena Brignull