Het hart van de robot is kapot en dus wordt hij naar de schroothoop gebracht. Hij ligt daar maar te liggen, niemand die iets tegen hem zegt. Op een dag was daar het blauwe vogeltje. Ze was onderweg naar het warme Zuiden, maar is moe om verder te vliegen en heeft het heel erg koud. De robot is vastberaden het vogeltje te helpen en te redden met zijn laatste krachten.

Dit is echt het meest lieve en hartverwarmende prentenboek dat ik heb gelezen dit jaar. Een robot die afgeschreven is en die een klein blauw vogeltje opvangt op de plek waar zijn hart eerst zat. Een heel erg vertederend en liefdevol gebaar waar iedereen zijn hart wel een beetje van smelt. Een robot heeft niet echt gevoelens, maar deze robot wel en dat maakt dit verhaal extra bijzonder. Als je liefde geeft kun je ook liefde terugverwachten. Dit prentenboek zit vol met mooie boodschappen en prachtige quotes.

“Mijn oude hart zei alleen maar tiktak, zei de robot, maar nu zingt mijn hart”

De illustraties van David Lucas vind ik heel bijzonder en uniek. Aan de ene kant zijn ze een beetje stug en koud, maar aan de andere kant zijn ze warm, liefdevol, aangrijpend en aandoenlijk. De illustraties beginnen met grauwe kleuren en leven naar het einde toe steeds meer op. De illustraties versterken daarnaast ook de tekst enorm en brengen daarbij ook de emoties over die op dat moment spelen in het verhaal.

De schrijfstijl van dit prentenboek is heel luchtig, vlot en prettig ondanks dat het best een beetje ontroerend is. Het is een duidelijk en goed te begrijpen verhaal, zeker ook voor iets wat jongere kinderen vanaf ongeveer een jaar of zes. Daarnaast staan er geen moeilijke woorden in de tekst en leest het verhaal heel soepel en vlot voor. Voor je het weet is het boek uit. Echt een aanrader om dit boek eens samen met de kinderen te lezen.

In de klas (groep drie/vier) is dit prentenboek ook heel mooi te gebruiken. Je kunt het als juf/meester in de kring voorlezen en vervolgens met de kinderen er hele mooie gesprekken over voeren. Onderwerpen als elkaar helpen, vriendschap, doorzetten en nooit opgeven, kun je daar absoluut heel goed bij gebruiken. Ook heel erg leuk om er een knutsel opdracht aan te plakken waarbij de kinderen hun eigen robot kunnen kleuren/knippen/plakken/versieren.

Reacties op: lief, vertederend en hartverwarmend verhaal!

De robot en het blauwe vogeltje - David Lucas
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,50