Joost is twaalf jaar en woont met zijn zusje en ouders in een gezellig dorp. Helaas komen er de laatste tijd bijna geen bezoekers meer in het archeologisch museum van zijn vader. Joost is bang dat ze zullen moeten verhuizen als dit zo doorgaat. Maar dan stuiten Joost en zijn klasgenootje Karlijn op een geheimzinnige grafheuvel en een ondergronds gangenstelsel. In de gangen vinden ze raadsels die verwijzen naar een eeuwenoud mysterie en een nooit gevonden schat. Die schat zou het museum weleens van de ondergang kunnen redden, maar er zijn kapers op de kust en bovendien moeten Joost en Karlijn bij hun zoektocht samenwerken met de pestkoppen uit hun klas. Lukt het hen om samen de schat te vinden?

“De torenclub en het geheim van de grafheuvel” is echt zo’n jeugdboek waar je doorheen vliegt. Eigenlijk zonder dat je het door hebt lezen de hoofstukken enorm vlot weg. Meteen vanaf het begin wist dit verhaal mij te boeien en mee te sleuren. Je volgt vooral de klasgenootjes Joost en Karlijn. Het zijn twee ondernemende, impulsieve en nieuwsgierige kinderen van twaalf jaar oud. Joost wil graag het museum van zijn vader redden omdat hij niet graag wil verhuizen en Karlijn helpt hem daar graag bij. Natuurlijk heeft dit verhaal ook een pestkop, die uiteindelijk een grotere rol gaat spelen dan je vooraf zou denken. Hier en daar vond ik de beslissingen die ze namen wel iets te naïef en onbezonnen, maar ach, ik ben zelf vroeger gewoon nooit zo’n avonturier geweest als dat deze kinderen zijn. Misschien was het verhaal daarom zo fijn.

Marianne van der Wal heeft een hele luchtige, prettige en beeldende manier van schrijven. Je waant jezelf gedurende het verhaal ook echt tussen deze kinderen en ziet de puzzels ook daadwerkelijk voor je. Je probeert mee te denken en je moet gewoon weten hoe dit verhaal af gaat lopen. Het verhaal bouwt zich mooi op naar het einde toe en is hier en daar echt wel een beetje spannend. Eenmaal aan het einde is het verhaal ook wel afgerond, alleen blijven er nog wel wat dingetjes vaag, ergens vond ik dit wel jammer. Tijdens het lezen heb je dit eigenlijk nog niet eens zo zeer door, maar later als je alles nog even rustig hebt laten bezinken, heb je wel zoiets van ik zit nog met een aantal onbeantwoorde vragen. Het mysterieuze heeft zeker wel iets, maar sommige dingen had ik gewoon nog graag willen ontdekken en willen weten. Wie weet is dit wel expres zo gedaan, zodat er nog ruimte is voor een vervolg.

Tijdens het lezen van “de torenclub” kom je ook een aantal kleine illustraties tegen. Dit zijn toch altijd wel pluspunten. Wat mij betreft hadden er nog wel veel meer illustraties in dit verhaal verwerkt mogen worden. Kinderen die houden van oude dingen en verhalen over geschiedenis en archeologie, gaan echt smullen en genieten van dit verhaal. Het gaat natuurlijk vooral over het mysterie van de grafheuvel en dat is echt wel een heel origineel en tof gekozen onderwerp. Stiekem hoop ik zeker dat er nog een deel zal gaan verschijnen over “de torenclub”. Dit verhaal is absoluut een aanrader voor avonturiers vanaf een jaar of tien.

Reacties op: Een spannend en mysterieus avontuur!!

De Torenclub en het geheim van de grafheuvel - Marianne van der Wal