In het sprookje “de zes dienaren” besluit een dappere prins de beeldschone prinses van een grauw koninkrijk voor zich te winnen. Alleen als hij een onmogelijke opdracht van de boze koningin (haar moeder) weet uit te voeren mag hij haar om haar hand vragen. Op weg naar het kasteel van de prinses komen er zes bijzondere mannen op zijn pad, elk met een unieke gave. Samen met zijn zes dienaren waagt de prins zich aan de opdracht die zijn voorgangers met geen mogelijkheid wisten te vervullen.

Deze editie van “de zes dienaren” is wel echt een heel mooi pareltje. Prachtig luxe uitgevoerd met een oranje linnen rug en goudfolie accenten. Het verhaal in dit prentenboek is gebaseerd op het originele sprookje van de gebroeders Grimm. Dit verhaal komt helemaal tot leven door het iconische karakter Langnek, dat natuurlijk te vinden is in het sprookjesbos van de Efteling. Bijna ieder kind kent Langnek wel, aangezien de Efteling daar ook bekend om staat. Heel tof dat dit boek daardoor nog leuker is om voor te lezen aan kinderen.

De kracht van dit prentenboek zijn echt de illustraties van Esther Rosier. Haar kunstwerken laten het verhaal tot leven komen en je waant je gedurende het lezen ook echt in deze wereld. Kinderen zien door de illustraties het gehele verhaal als een film voor hun ogen afspelen en kunnen zich daardoor nog beter inleven. De illustraties spelen in op de unieke gave van elke dienaar, zo is het allemaal heel duidelijk en goed te begrijpen voor kinderen. De tekst leest heel fijn en soepel voor en er staan geen moeilijke woorden in, zo is het verhaal dus ook leuk voor de jongere kinderen.

Het verhaal bouwt zich mooi op naar het einde toe, gedurende het verhaal ben je erg benieuwd wat voor een opdracht de prins krijgt en of het hem gaat lukken de opdracht uiteindelijk te voltooien. De namen (bijv. Putoor en Koukleum) die gebruikt zijn, zijn natuurlijk ontzettend leuk en grappig, mijn zoontje moest er erg om lachen in elk geval. “De zes dienaren” is zeer geschikt om voor te lezen. Samen even heerlijk verdwijnen in dit toffe sprookje en de bijbehorende wereld. Je kunt na het lezen samen kletsen over het verhaal en de gebeurtenissen, want er zit ook best wel een mooie boodschap in het verhaal. Vooral vriendschap en samenwerken (de krachten bundelen) komt heel mooi naar voren in dit verhaal maar ook dat iedereen zo zijn eigen sterke eigenschappen heeft.

De Efteling gaf ondertussen al meer van deze sprookjes uit, eerder verschenen ook al de prentenboeken “sneeuwwitje” en “Roodkapje“.

Reacties op: Sprookjes blijven altijd tof!!

De zes dienaren - Efteling Bv