“Dit boek gaat niet over Mevrouw Moes en haar kakkerlakken”, maar waar gaat het boek dan wel over? Het gaat vooral over de familie Ginderachtig. Die beleven nogal wat avonturen in een zeer korte tijd. Iets met een rotte tand van de hond van de minister van buitenlandse zaken, ringstaatmaki’s, een verdachte butler en een schietgrage veiligheidsagent. Kortom, genoeg dus! Misschien zelfs wel teveel, haha. De familie Ginderachtig bestaat uit moeder Astrid, vader Filip en hun zoon Wigbert. En ze wiebelen, elke dag tussen 10 en 12 uur. Waarom precies? Dat weet niemand!

Het gehele boek lees je vanuit vier personen. Marieke van Hooff, de verteller (auteur) van het verhaal en daarnaast vullen de hoofdpersonages Astrid, Filep en Wigbert alles aan. Ieder heeft zijn eigen lettertype, zodat je duidelijk weet wie er wat zegt. En geloof mij, dat is handig, want af en toe is het een warboel. Alles is lekker hysterisch en chaotisch door elkaar heen. De vormgeving van de tekst is ontzettend leuk gedaan in dit boek. Aangevuld met de illustraties van Mr.Melvin is dit boek echt een compleet plaatje. Alle illustraties zijn zwarte pen schetsen met gele accenten daardoor komt er echt een bepaalde sfeer tot leven.

Eigenlijk gaat “dit boek gaat niet over Mevrouw Moes en haar kakkerlakken” nergens over en toch weer over gigantisch veel tegelijkertijd. Het is geen boek met een heftige en extreme onderwerpen, maar gewoon echt een ontzettend leuk en vooral mega grappig verhaal. De manier van schrijven van Marieke van Hooff is echt fantastisch. Het is vlot, luchtig, beeldend en bovenal extreem grappig. Tijdens het lezen moet je regelmatig hardop lachen. En dat wiebelen, na het lezen van de helft van dit boek, wiebel je zelf ook mee. Ik zag het helemaal voor me, armen en benen die alle kanten op schieten en springen. Wat heeft Marieke van Hooff een fantasie, regelmatig denk je, hoe kun je dit verzinnen en bedenken. Het springt van de hak op de tak, maar dat past zo goed bij dit verhaal en bij de familie Ginderachtig. Ik weet zeker dat een hoop kinderen (en ouders) heel erg blij zullen worden van dit boek.

Het is absoluut ook een aanrader om dit boek voor te lezen. Er is toch niks leuker dan samen lachen. Daarnaast kun je als ouder helemaal los gaan met de stemmetjes, want de lettertypes zijn per personage verschillend, dus je weet precies wanneer je welk stemmetje moet doen, ideaal! Na het lezen van dit boek wil je gegarandeerd meer! Gelukkig verschijnt er ergens deze maand een nieuwe titel: “Dit boek gaat wel over Mevrouw Moes en haar kakkerlakken”.

Reacties op: Wiebelen maar...!!

Dit boek gaat niet over mevrouw Moes en haar kakkerlakken - Marieke Van Hooff
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,95