“Do het draakje” is net uit zijn ei gekropen. Hij is helemaal alleen, hij ziet geen mama en al helemaal geen papa. Zijn drakenei lag eenzaam in de wei. Natuurlijk gaat Do zoeken, zijn mama moet toch ergens zijn? Of blijft hij helemaal alleen?

Do het draakje is een grappig prentenboek over een draakje dat op zoek gaat naar zijn mama. Hij komt langs allerlei dieren die overduidelijk zijn moeder niet kunnen zijn en hem vervolgens dus wegsturen. Do is uiteindelijk natuurlijk toch wel een beetje teleurgesteld en best een eenzaam. Natuurlijk zijn er ook dieren die gewoon niet moederachtig willen zijn. Een mama zijn bestaat niet alleen maar uit leuke dingen doen, de verantwoording hebben over een kindje en ervoor zorgen is natuurlijk een hele grote en belangrijke taak.

De schrijfstijl van Marjet Huiberts is heel fijn, vlot, luchtig en grappig. Je leest dit boekje heel snel uit en je vliegt er super snel doorheen. Makkelijke en duidelijke zinnen, ik hou ervan. Het prentenboekje is op rijm geschreven, wat altijd erg tof is en daardoor ook extra leuk tijdens het voorlezen. De woorden rollen dan zo makkelijk en soepel uit je mond, erg fijn. Toch vond ik het einde wat abrupt, opeens was het klaar, zonder dat al mijn vragen beantwoord waren. Een open einde is persoonlijk niet zo mijn ding. Nu moet ik eerlijk zeggen, dat mijn zoontje volop aan het door fantaseren was, uiteindelijk is dat natuurlijk een goed teken. Hou je niet van een open einde, dan is dit boekje geen aanrader voor jou.

De illustraties van Sebastiaan Van Doninck waren een schot in de roos. Mijn zoontje is al een hele grote draken-fan, maar Do heeft dit alleen nog maar vergroot. Prachtige duidelijke, lieve en ergens een beetje aandoenlijke illustraties. Ze brengen op een mooie manier de emoties over naar de lezer en versterken de tekst op een fijne manier.

Ook in de kleuterklas kunnen rondom dit boekje mooie gesprekken ontstaan. Een papa en mama hebben is natuurlijk heel erg fijn, maar er zullen zeker kinderen zijn die dat misschien niet hebben. Aan de hand van dit prentenboek is dit op een mooie en subtiele manier bespreekbaar te maken.

Reacties op: Leuk verhaaltje over een klein draakje.

Do het draakje - Marjet Huiberts
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 13,99