De droogte houdt nu al een tijdje aan. Opeens komt er geen druppel water meer uit de kraan. Gezinnen die geheel afgesloten zijn van al het water. Dit moet wel serieus zijn of is het iets tijdelijks? Net zoals iedereen heeft Alyssa veel vragen. Mensen beginnen zich steeds vreemder te gedragen, de droogte brengt niet bepaalt het best in ze naar boven. Buurtbewoners komen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Als Alyssa haar ouders op een dag niet terug keren zijn zij en haar broertje Garrett op elkaar aangewezen. Ze nemen een drastisch besluit, ze moeten op zoek naar hun ouders en een veilige plek waar de droogte nog niet heeft toegeslagen.

In “dor” volgen we meerdere perspectieven, een aantal hoofdpersonages en daarnaast krijg je ook verschillende fragmenten mee vanuit compleet andere mensen en plekken. Daardoor lees je hoe het er op andere plaatsen eraan toe gaat met de heersende en steeds langer durende droogte. Dit zorgde er wel voor dat je het grotere geheel zag van het verhaal, het is tenslotte ook een groot probleem. Alyssa en haar broertje Garrett, Kelton, Jacqui en Henry vormen uiteindelijk een soort van groepje en proberen samen een veilige plek te vinden. Ieder heeft zo zijn goede en minder goede (karakter)eigenschappen, maar juist doordat ze zo verschillend zijn werkt dit in het verhaal goed. Het verhaal bevat daarnaast ook veel emoties, het is natuurlijk ook niet niks allemaal.

“Dor” is een dystopisch verhaal en het begint eigenlijk te vertellen op het moment dat de dystopie begint/uitbreekt. De droogte verandert de mensen, ze worden steeds wanhopiger, er is sprake van onmacht, het voelt allemaal heel bedrukt en benauwd aan, als lezer voel je dit zelf ook. Je krijgt er op sommige stukken echt de kriebels van en je waant je tijdens het lezen zelf ook echt in de wereld van “dor”. Op sommige stukken is het verhaal heel erg spannend en soms zelfs een beetje eng. Ondanks dat is het wel echt een avontuurlijk verhaal dat je gewoon niet aan de kant kunt leggen, je moet weten hoe dit af gaat lopen.

De schrijfstijl van Neal en Jarrod Shusterman (vader & zoon) is ontzettend sterk, uniek en vlot. De klimaatverandering speelt op dit moment natuurlijk best wel in de wereld, dus ze hebben absoluut goed ingespeeld op een actueel thema. Het zet je zeker wel aan het denken, werken wij hier ook naartoe? Is dit onze verre toekomst? Wat zou ik doen in het geval van zulke nood? Ik vond het verhaal op zich wel realistisch overkomen al had ik op sommige stukken echt nog wel veel meer chaos verwacht.

Kortom, “Dor” van Neal & Jarrod Shusterman is absoluut een aanrader voor alle young adult liefhebbers die houden van een avontuurlijk, spannend en vlot verhaal met sterke personages en een tof actueel thema. Ik ben benieuwd of jullie na het lezen van dit boek ook zorgen dat je een aantal flessen water op voorraad hebt!

Reacties op: Een actueel thema op een toffe manier verwerkt in een Young Adult!

Dor - Neal & Jarrod Shusterman
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50