Hallo, mijn naam is Lucia. Ik heb een ondeugend hondje. Hij heet Kiko. Samen met mijn vriendinnetjes en vriendjes ben ik alles aan het klaarzetten voor het grote buurtfeest. Er wonen hier veel verschillende families, maar we hebben één ding gemeen: we helpen elkaar en houden van elkaar. We zijn één grote familie.

“Eén grote familie” is een lief prentenboek over verschillende nationaliteiten, gezinssamenstellingen en een meisje met het syndroom van Down. Heel mooi hoe dit alles samenkomt in dit verhaal. Iedereen is anders, maar toch laten ze op een hele positieve en fijne manier zien, dat zoiets helemaal niet uitmaakt. Iedereen helpt elkaar en staat voor elkaar klaar, een goede samenwerking is het halve werk. Iedereen heeft zijn/haar eigen kwaliteiten en draagt zo een steentje bij aan het buurtfeest. Dit is een prentenboek dat eigenlijk elke ouder zijn/haar kinderen voor zou moeten lezen.

De illustraties van Rocio Bonilla zijn niet geheel onbekend voor mij. Ik ben al tijden fan van haar werk. Haar tekenstijl is heel herkenbaar, sfeervol, warm, maar ook grappig. Ook in dit boek weet ze van elk personage weer een uniek en opzichzelfstaand persoon te maken. Je kan goed zien dat iedereen anders is, maar toch schept ze een hele prettige sfeer. Je ziet dat ze heel veel liefde in haar illustraties stopt. De tekst en de illustraties sluiten naadloos op elkaar aan en verstreken elkaar heel mooi. Door de illustraties komt het verhaal nog meer tot leven en zo zien kinderen alles als een film voor hun ogen afspelen. Voor jonge kinderen komt zo de boodschap ook meteen veel duidelijker over.

De schrijfstijl van Elisenda Roca is heel liefdevol, warm, kindvriendelijk en ze weet de personages heel echt over te laten komen door bepaalde karaktereigenschappen te benoemen. Ze speelt in op de verschillen, maar ook op de overeenkomsten. Door de fijne positieve benadering is dit verhaal dan ook hartverwarmend. De boodschap is er eentje die elke ouder zijn/haar kinderen mee zou willen geven. Absoluut een aanrader om dit verhaal samen te lezen. Ook heel mooi om dit prentenboek te gebruiken in de kleuterklas, geen enkel kind is tenslotte hetzelfde, of je nu blank of bruin bent, groot of klein, dat maakt niet uit. Zolang je maar lief bent voor elkaar en elkaar helpt. “Eén grote familie” is een prentenboek dat in elke kinderboekenkast en schoolbibliotheek thuishoort!

Reacties op: Een prentenboek dat elke ouder zijn/haar kinderen voor zou moeten lezen!

Eén grote familie - Elisenda Roca