In “een klein beetje dapper” volgen we konijn Lars. Lars is een thuis-blijf-konijn in tegenstelling toch zijn vriendin Luna. Luna is dapper en gaat graag naar buiten om avonturen te beleven. Lars vindt dat een beetje eng en durft dat niet, hij blijft liever veilig binnen. Als Luna op een dag boos vertrekt, voelt Lars zich rot en besluit hij achter haar aan te gaan. Met tegenzin begint hij aan zijn eerste avontuur en gaat hij op zoek naar Luna. Zal het Lars lukken om Luna te vinden?

“Een klein beetje dapper” is echt een boek om deze herfst gezellig samen met de kinderen te lezen. Het prentenboek heeft een fijne herfst uitstraling. Prachtige illustraties in warme herfstkleuren, paddenstoelen, vallende blaadjes, bos, sjaal om en lekker buiten zijn. Je krijgt spontaan zin om een boswandeling te gaan maken. Het prentenboek heeft een hele fijne, warme, sfeervolle uitstraling. Echt een boek om mee in bed te kruipen en lekker voor te lezen. En vergeet daarbij de warme chocolademelk met slagroom niet! Gegarandeerd een leuk verhaal voor zowel jong als oud.

De schrijfstijl van Nicola Kinnear is ontzettend prettig, vlot en luchtig. Er staan geen moeilijke woorden in de tekst en het verhaal leest heel soepel weg. Het heeft precies de juiste hoeveelheid tekst, niet te kort maar zeker niet te langdradig. Wel heeft “een klein beetje dapper” een hele mooie boodschap. Soms ben je dapperder dan je denkt en soms is proberen al het halve werk. Tenslotte kun je van proberen leren. Daarnaast is de wereld om ons heen te mooi om niet te ontdekken. Er valt zoveel te zien en te beleven, zonde om altijd maar binnen te blijven zitten.

De illustraties versterken de tekst enorm en kinderen zien het complete verhaal als een film voor hun ogen afspelen. De prenten zijn vol details en er valt dus onder het lezen ook genoeg te bekijken. Daarnaast blijft je toch nog wel een beetje in spanning of het Lars nu gaat lukken om Luna te vinden, waardoor je dus graag door wilt blijven lezen. De prenten zijn wel echt de kracht van dit prentenboek, wat een festijn aan kleuren, mooie landschappen en taferelen. Bij sommige pagina’s zullen kinderen echt het wauw-effect hebben, zo mooi zijn de illustraties. Ook vond ik het heel tof om te zien dat je aan Lars zijn gezicht kon zien hoe hij zich voelt, de verschillende emoties waren daar mooi vanaf te lezen. Ik vind “een klein beetje dapper” absoluut een aanrader voor kinderen vanaf 4 jaar!

Reacties op: Een prentenboek met een fijne herfst uitstraling!

Een klein beetje dapper - Nicola Kinnear
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 13,50