In “eigen baard is goud waard” volgen we houthakker Herman. Elke dag hakt Herman bomen om. Als er plotseling dieren bij hem aankloppen omdat ze hun huis zijn kwijtgeraakt door zijn gehak, moet Herman daar gauw een oplossing voor verzinnen. Hij bedenkt een moedig en slim plan, maar dat heeft wel even tijd nodig. Kunnen Herman en de dieren uiteindelijk allemaal weer een eigen plekje vinden?

Wat een originele insteek voor een prentenboek. Herman de houthakker, die nu eenmaal voor zijn beroep bomen om moet hakken, begint langzaamaan te beseffen dat hij ervoor zorgt dat dieren hun huis kwijtraken. Hoe kan hij dit oplossen? Uiteindelijk vindt Herman een hele mooi oplossing, die de wereld weer een stukje mooier maakt. Het is een heel leerzaam prentenboek, maar wel op een hele subtiele en leuke manier.

De schrijfstijl van auteur Duncan Beedie is heel erg prettig en ook wel een beetje lief en grappig. Hij vertelt het verhaaltje precies met de juiste hoeveelheid details zodat de kinderen een goede voorstelling hebben bij het verhaal. “Herman had grote brede schouders en een nog grotere borstelige baard”. Daarnaast verstreken de illustraties de tekst ook enorm. Kinderen zien door middel van de prenten het gehele verhaal als een film voor hun ogen afspelen. Daardoor kunnen ze zich goed inleven en snappen ze ook wat er aan de hand is.

“Eigen baard is goud waard” is een ideaal prentenboek om voor te lezen voor het slapen gaan. Je kunt er gezellig samen met je kinderen over kletsen en vragen wat ze van het verhaaltje vinden. Daar zouden best nog weleens mooie gesprekken uit voort kunnen komen. Het verhaal heeft natuurlijk een mooie boodschap en Herman zijn oplossing vond ik heel mooi weergegeven door middel van de illustraties. Als je wilt weten hoe Herman de wereld weer een stukje mooier maakt, moet je natuurlijk zelf dit prentenboek lezen, ik kan niet alles verraden.

De vormgeving van “eigen baard is goud waard” is erg gaaf gedaan. Zo hebben ze sommige woorden heel groot of dik afgedrukt. Dit is natuurlijk geweldig tijdens het voorlezen, je kunt als voorlezer echt je hart ophalen. Ook de illustraties hebben een mooie indeling. Van hele grote prenten tot kleinere en zelfs een soort in-actie-illustraties (boom – boom stukje omgehakt – van onderen, boom valt om). Doordat er gebruik is gemaakt van hele zachte en warme kleuren, straalt het boek een bepaalde rust en prettige sfeer uit. Je kunt aan de gezichten van de dieren en van Herman ook goed zien welke emotie ze op dat moment voelen, dat geeft het verhaal weer net wat extra diepte.

Kortom, een origineel prentenboek dat enorm prettig wegleest met prachtige illustraties die ervoor zorgen dat het verhaal ook duidelijk is voor kinderen. Aanrader voor kinderen vanaf ongeveer vier jaar, zowel jong als oud zullen van dit verhaal genieten!

Reacties op: Prachtig prentenboek voor jong en oud!

Eigen baard is goud waard - Duncan Beedie
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99