Finn is geen held en op school wordt hij zelf een beetje gepest. Dan staat zijn leven opeens op zijn kop als hij tijdens een droom wakker wordt in dromenland. Hij ontmoet daar de mysterieuze zandman, de gemene baron du Pompelzoen, maar ook ridders die helden zijn, een echte middelleeuw en de betoverende prinses Lisa. Als hij hoort dat het sterrenstof gestolen wordt en per ongeluk dingen ontdekt die hij niet had mogen zien, gaat dit gevaarlijke avontuur pas echt beginnen. Zonder sterrenstof kan dromenland namelijk niet blijven bestaan. Hij moet dus alles op alles zetten om iedereen te redden. Omdat Finn kan pendelen tussen de wakkere wereld en dromenland is hij de laatste hoop, kan hij beide werelden redden?

Wat heb ik “het gestolen sterrenstof” met ontzettend veel plezier gelezen. Het zijn slechts 127 pagina’s en dat is absoluut niet genoeg. Na het dichtslaan van dit boek, wil je meer! De hele setting in dromenland is zo enorm sfeervol en magisch. Het is een heerlijk fantasievol verhaal en het liefst wil je nog veel en veel meer weten over dromenland en alles en iedereen die daar woont. Het pendelen tussen de wakkere wereld (het realistische gedeelte) en de wereld in dromenland (de fantasie kant van het verhaal) is erg leuk bedacht.

Finn is een heel erg leuk hoofdpersonage en vanaf het begin mag je hem graag. Doordat je leest wat hij denkt en voelt kun je je extra goed inleven in zijn persoon. Doordat hij aan de ene kant niet zoveel opvalt en zelfs gepest wordt en aan de andere kant verplicht de rol van held op zich moet nemen, maakt het dat je dit verhaal door wilt blijven lezen. Je moet gewoon weten hoe het afloopt voor Finn.

De schrijfstijl van Geert Klaasen is heel vlot, beeldend en fantasierijk. Je vliegt door de hoofdstukken heen en je waant je tijdens het lezen echt in dromenland. Het verhaal is mooi chronologisch opgebouwd en ook zeker op bepaalde stukken spannend. Het geeft ook zeker in het begin niet meteen alles prijs, wat het verhaal mysterieus en verrassend maakt. De illustraties van Harmen van Straaten vullen de tekst mooi aan en geven het verhaal zelfs vaak nog net even iets extra’s. “Het gestolen sterrenstof” is absoluut een verhaal waar kinderen vanaf een jaar of negen heel blij van gaan worden. Ik vind het in elk geval zeker een aanrader en hoop binnenkort op nog een avontuur van Finn.

Reacties op: Een sfeervol en fantasierijk verhaal!

Finn 01 Het gestolen sterrenstof - Geert Klaasen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,99