In “Gordeldier en Haas” staan verschillende korte verhaaltjes uit het grote bos. Gordeldier en haas zijn beste vrienden en zorgen goed voor elkaar. Ze wonen samen in een huisje in het bos en beleven daar samen allemaal avonturen. Haas speelt graag op zijn tuba en Gordeldier is helemaal verzot op broodjes kaas. Leuke verhaaltjes over een maf stel vrienden.

Toen ik hoorde dat dit boek aangeraden werd aan de liefhebbers van de boeken van Arnold Lobel, wist ik al meteen dat dit een boek was waar mijn zoontje helemaal weg van zou zijn. Uren hebben wij namelijk samen de verhalen van “kikker en pad” zitten lezen. Maar is Gordeldier en Haas wel echt daarmee te vergelijken? Zeker! Het heeft echt de sfeer, de vriendschap en de zorgzaamheid voor elkaar, die ook in de “kikker en pad zit. Mijn zoontje is gek op “Gordeldier en Haas” en elke avond lezen we samen meerdere verhaaltjes. Ondertussen hebben wij het boekje al drie keer compleet gelezen.

In dit leuk kinderboek vind je negen verhaaltjes over de avonturen die Gordeldier en Haas samen beleven. Aan het einde van het boek staan ook nog een aantal tips voor het perfecte broodje kaas (en die wil je natuurlijk echt weten!). De vriendschap is in “Gordeldier en Haas” wel echt het grootste thema. Het zit heel subtiel overal in het verhaal verweven. Kleine dingetjes als zorgen voor elkaar, er zijn voor elkaar en elkaar steunen, komen heel mooi naar voren. De situaties in de verhaaltjes zijn heel herkenbaar voor kinderen en daardoor kunnen ze zich ook goed inleven.

De schrijfstijl van Jeremy Strong is luchtig, vlot en grappig, misschien zelfs wel een beetje maf. Het is een hele maffe en droge humor die door de verschillende verhaaltjes heen zit verweven. Ook zitten er van die hele leuke fantasierijke stukjes in het boek. Zoals bijvoorbeeld de tuba, waar zomaar dingen uitkomen als Haas begint te spelen of het huisje dat begint te drijven bij te veel regenval. Heel af en toe staat er een wat moeilijker woordje in de tekst, maar daar leren kinderen alleen maar weer van. Mijn zoontje vroeg mij als hij een woordje niet wist in elk geval naar de betekenis. Het verhaaltje leest heel soepel en prettig voor en eigenlijk als je eenmaal begonnen bent wil je niet meer stoppen met lezen. Ook voor kinderen die nog niet zo lang zelf lezen, is dit boek absoluut een aanrader.

De illustraties van Rebecca Bagley zijn echt een toevoeging. Het zijn zwart/wit/grijs illustraties (van mij hadden ze stiekem best wel in kleur mogen zijn). Gordeldier en Haas zie je wel meteen helemaal voor je en de illustraties vullen de tekst gewoon heel mooi aan. Daarnaast zijn illustraties in een boek voor kinderen natuurlijk gewoon ontzettend tof, naast de tekst hebben ze dan ook af en toe een wat te bekijken. Vooral voor kinderen die minder graag lezen en jonge kinderen is dit echt een dik pluspunt. Ook komen er in dit boek wat minder bekende dieren voorbij zoals: de wombat, een wandelende tak en gordeldier zelf natuurlijk, leuk dat kinderen op deze manier ook eens in aanraking komen met deze dieren.

Kortom, Gordeldier en Haas is absoluut een aanrader. Zelf lezen vanaf een jaar of acht. Voorlezen kan vanaf vijf/zes jaar.

Reacties op: Korte verhaaltjes uit het grote bos..

Gordeldier en Haas - Jeremy Strong
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,99