In “heksenjongen” volgen we Finn. Hij praat bijna niet meer sinds zijn tweelingbroer in de rivier is verdronken. Niemand weet wat er in Finn omgaat. Iedereen is kapot van verdriet en het verlies van Sam. De dorpsbewoners zeggen zelfs soms dat de verkeerde jongen gestorven is. Op een dag omsingelt een roversbende het huis van Finn. Precies op het moment dat de heks (de moeder van Finn) het dorp uit is. Ze zijn erop uit om de krachtige magie te stelen die zijn moeder in het huis verborgen houdt. Kan een jongen die nergens meer in gelooft de magie uit de verkeerde handen houden?

Vanaf de eerste zin die ik las in dit boek had het verhaal mij in zijn greep. Een jongen die op jonge leeftijd zijn tweelingbroer verliest en zelf wel gered wordt. De dorpelingen die je hoort zeggen dat de verkeerde jongen gered is, Hartverscheurend! Vanaf dat moment heb je meteen heel veel sympathie voor Finn. Je hebt zo met hem te doen. Hij is erg onzeker, struikelt over zijn eigen woorden maar je merkt meteen al in het begin dat er “grotere” dingen voor hem weggelegd zijn. Je leest het grootste gedeelte vanuit Finn. Je leest precies wat hij denkt en voelt en doordat je weet wat hij allemaal al doorstaan heeft, kun je je echt ontzettend goed in hem inleven. Ik voelde mij echt op een bepaalde manier verbonden met hem, heel knap als een auteur zulke gevoelens kan oproepen.

Het verhaal in “heksenjongen” bestaat uit meerdere verhaallijnen. Iedereen leeft zijn eigen leven tot het op een geven moment alles in elkaar overloopt. Je leest vanuit elke kant hoe iets ontstaan is. Hoe ze geleefd hebben en wat ze doet beslissen dingen op een bepaalde manier te doen. Elke verhaallijn heeft zijn eigen charmes. Het is avontuurlijk, spannend en mysterieus en je kunt niet stoppen met lezen. Je moet gewoon weten hoe alles in elkaar steekt. Het verhaal is heel mooi chronologisch opgebouwd. Gedurende het verhaal verzamel je elke keer weer wat meer informatie en aan het einde heb je een compleet plaatje.

De schrijfstijl van Kelly Barnhill vond ik heel bijzonder, origineel en uniek. Ze beschrijft situaties heel mooi, sfeervol en magisch. Ook weet ze de hoofdpersonages net even iets extra’s te geven en emoties erg goed over te brengen. Het verhaal is erg levendig en je waant je tijdens het lezen echt in de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Het verhaal is op geen enkel ogenblik saai, er is op elk moment wel een situatie waardoor je door wilt blijven lezen. Ook leest het verhaal vlot en luchtig weg ondanks onderwerpen als verlies en verdriet. “Heksenjongen” is absoluut een aanrader voor zowel jong als oud. Het is één van de mooiste boeken die ik tot nu toe las in 2019.

Eerder verscheen van auteur Kelly Barnhill het kinderboek “het meisje dat de maan dronk”.

Reacties op: Origineel, bijzonder en magisch kinderboek!

Heksenjongen - Kelly Barnhill
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,99 Bestel het e-book € 11,99