Ze ontwaakt in een brandende stad. Op de eerste dag ontdekken de monsters haar. Op de tweede dag leert ze zich te verdedigen. Op de derde dag redt een hond haar leven. En dat verandert alles. Hell City. De laatste halte.

We lezen het verhaal van Hell City vanuit een meisje, ze denkt dat haar naam Allie is. Je leest gedurende het verhaal wat ze denkt en voelt en daardoor kun je je heel goed inleven in haar personage. Alles is in het begin ontzettend vaag en mysterieus. Waar is ze en wat doet ze hier? Is ze overleden? Is dit werkelijk de hel? Meteen vanaf het eerste hoofdstuk heb je enorm veel vragen. Ze vecht tegen verschillende monsters en de spanning bouwt zich steeds ietsje meer op. Je snap er eigenlijk heel weinig van en je zit geregeld met een gevoel van: huh, WAT!

De opbouw van het verhaal verloopt chronologisch naar het einde toe. Naarmate je verder komt in het verhaal, vallen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats. Het einde was echt enorm sterk en ondanks dat ik in de juiste richting zat, was het alsnog wel verrassend. Je krijgt een duidelijke uitleg en alles is uiteindelijk logisch en een soort van verklaarbaar. Het is een verhaal zonder dialogen vooral geschreven vanuit de verteller. Ik heb eigenlijk niet echt eerder een verhaal gelezen zoals deze, maar het smaakt absoluut naar meer!

De schrijfstijl van Joanne Carlton vond ik spannend, mysterieus, origineel en ontzettend beeldend. Ze schrijft dingen tot de kleinste details uit zodat je alles ook levendig voor je ziet. Voor sommige lezers is dit misschien een verhaal met een beetje te veel puntjes op de i, maar daardoor was de wereld wel duidelijk geschetst. Voor het aantal pagina’s dat deze novelle telt, slechts 147, heeft Joanne Carlton echt een goed en tof verhaal neergezet. Het heeft mij in elk geval absoluut een hoop leesplezier gebracht.

Leuk feitje: In het boek vind je ook een aantal illustraties, deze zijn gemaakt door tattoo artiest Thomas Philip Acid. Echt een hele gave toevoeging aan het verhaal en geeft het net even iets extra’s.

Ik las dit boek met de ileesclub op instagram!
Neem zeker een kijkje als het je ook leuk lijkt eens mee te lezen!!

Reacties op: Sterke en verrassende Young Adult Novelle!

Hell City - Joanne Carlton