“Het boek van wonderlijke wezens die werkelijk bestaan” is een rijk geïllustreerde monster-encyclopedie. In dit boek lees je alles wat je weten moet over wonderlijke wezens zoals onder andere de Witte Wieven, Parandrus, Kongamato en de Hippocampus. Er staan maar liefst 150 verschillende, fascinerende en huiveringwekkende monster in deze encyclopedie beschreven. Namen die je weleens voor bij hebt zien komen of horen, maar ook totaal onbekende en angstaanjagende monsters waar je serieus nog nooit van gehoord hebt. Het is zo’n uitgebreid aanbod dat je uren leesplezier zult hebben aan dit boek.

Ten eerste, de cover van dit boek is echt te mooi, wauw! Het heeft echt de uitstraling van een oeroude monster-encyclopedie. Ik heb nog nooit een oeroude monster-encyclopedie gezien, maar serieus, zo moet hij er wel uitgezien hebben, dat kan niet anders. De omslagillustratie is gemaakt door Esther Malaparte, wat een talent! Ik ben nu al fan en dan zijn we pas bij de omslag.

In het begin van het boek, schrijft Tjerk Noordraven het voorwoord. Dat was al genieten voor mij. Hij heeft enige jaren geleden toen hij op reis was in Transsylvanië (Roemenië) een bezoek gebracht aan een klooster. In een stoffige kelder vond hij daar dit boek (in een taal die hij niet beheerste of begreep), hij moest en zou het hebben. Van de monniken uit het klooster mocht hij het uiteindelijk overschrijven. Tjerk heeft het boek zo letterlijk mogelijk vertaald en hier en daar wat aanpassingen gedaan naar de tijd van nu. Het is niet bekend wie dit boek geschreven heeft. Ik vond dit serieus al zo’n magisch begin. Dit boek kon al bijna niet meer stuk voor mij.

Nu heb ik echt iets met magische wezens en ik geloof een hele boel mensen met mij. Hou je van dingen als Harry Potter en Lord of the rings, dan zal dit je ook heus wel bekoren. Dit boek staat van voor tot achter vol met de meest enge, angstaanjagende, gruwelijke, huiveringwekkende, fascinerende, mooie, wonderlijke wezens die je maar kunt bedenken. Helemaal bomvol met feitje, weetjes, informatie (ook informatie die je eigenlijk niet hoeft te weten, maar wat toch tof is), kenmerken en ga zo maar door. Met van elk monster een bijpassende illustratie. Het is eigenlijk een compleet naslagwerk.

Doordat het elke keer over een ander wezen gaat kun je het lezen mooi een beetje verdelen, zo lees ik elke avond een paar wezen door. De tekst leest makkelijk weg en het boek is ook makkelijk aan de kant te leggen en op een later tijdstip weer op te pakken om door te lezen. Je hebt telkens een pagina informatie en een pagina met de illustratie. De Illustraties van Madeleine Kuijper zijn echt vol met details en ik geloof ondertussen ook echt dat de wezens er zo uitzien (of uitgezien hebben, wie zal het zeggen). Tekst en illustraties sluiten in elk geval naadloos op elkaar aan. Ik denk dat iedereen dit boek zelf maar gewoon eens moet gaan lezen om het te geloven. Ik vind het in elk geval FANTASTISCH!

Reacties op: In één woord: FANTASTISCH!

Het boek van wonderlijke wezens die werkelijk bestaan - Tjerk Noordraven
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker