In het bos staat een te klein en scheef dennenboompje. Nu het winter is en de kerst eraan zit te komen, wordt hij door de mensen niet uitgekozen om als kerstboom naar hun warme huizen te worden meegenomen. Het boompje blijft eenzaam en alleen achter in het bos. Maar dan gebeurt er iets wat hij nooit had gedacht en wat hij nooit had durven dromen..

“Het boompje in het bos” is het prentenboek om deze winter gezellig met de kinderen te lezen. Het geeft je die heerlijk winterse sfeer en is zelf nog een beetje magisch. Het bos is iets dat kinderen altijd aanspreekt, ze zijn altijd in voor een wandeling, in elk geval mijn zoontje wel. Toen hij “het boompje in het bos” zag liggen op tafel, was zijn interesse dan ook meteen gewekt. De glitters op de kaft bleven niet onopgemerkt en dit was meteen het boek dat hij wilde gaan lezen. Natuurlijk heb ik het die avond meteen aan het voorgelezen en wij waren daarna dan ook direct fan.

De vormgeving van dit prentenboek is ontzettend gaaf gedaan. Het laat je echt de sfeer van het bos proeven. De bomen, de blaadjes, alle natuur en de dieren. Voor de fans van Yuval Zommer is dit prentenboek meteen ook een feest van herkenning. Op de één of andere manier zijn de prentenboeken van zijn hand altijd raak. De illustraties zijn dan ook weer echt prachtig. Kleurrijke illustraties met veel details, zowel grote als kleine illustraties zijn afgewisseld. Op elke pagina in dit boek is in elk geval genoeg te zien. Je kunt de illustraties zelfs gebruiken als zoekplaten. Door het kleurgebruik en de indeling is wel op een bepaalde manier de rust bewaard gebleven.

De schrijfstijl van Yuval Zommer is altijd heel erg beschrijvend, beeldend en lief. Het verhaal is echt geschreven vanuit het boompje, wat het dus voor kinderen extra gemakkelijk maakt om zich in te leven in dit boompje dat alleen achter blijft. Erg leuk hoe ook de seizoenen verwerkt zijn in dit boek en uiteindelijk natuurlijk ook kerstmis. Veel kinderen zullen enorm genieten van dit prentenboek en stiekem hun ouders ook. Ik en mijn zoontje vinden het in elk geval een aanrader!

Reacties op: Een geweldig prentenboek voor de winter!

Het boompje in het bos - Yuval Zommer