In het bos ziet Vos een vervallen huisje. Dat ga ik opknappen, denkt hij. Ik maak er een droomhuis van! Hij is nog niet weg of Das komt eraan. Ook hij ziet het huisje en denkt: als ik dit opknap, wordt het mijn droomhuis. De volgende ochtend begint Vos meteen met het repareren van de muren. 's Middags maakt Das het dak. Zo gaat het een paar dagen: Vos komt 's ochtends klussen, Das in de middag. Maar dat weten ze niet van elkaar. Tot het droomhuis klaar is... Hoe zal dat aflopen?

“Het droomhuis” is een prentenboek geschreven vanuit twee perspectieven. Aan de ene kant die van de Vos en de andere kant die van de Das. Eigenlijk hebben ze precies hetzelfde idee, dat ze ook gaan uitvoeren. Beide klussen ze individueel heel wat af, alleen weten ze dit niet van elkaar. Het is natuurlijk wel gek dat er steeds iets af is wat ze zelf niet gedaan/gemaakt hebben, maar dat doet geen afbreuk aan het verhaaltje, zeker niet voor de jonge lezers van dit prentenboek. Zo werken ze beide naar hun droomhuis toe en eigenlijk dus ook een beetje naar elkaar.

De tekst is geheel op rijm geschreven, wat natuurlijk heel erg fijn is bij het voorlezen. De zinnen lezen soepel en prettig voor en er staan geen moeilijke woorden in de tekst, waardoor alles dus goed te begrijpen is voor jonge kinderen. De tekst is kort en bondig gehouden, geen ellelange zinnen waardoor kinderen snel hun concentratie verliezen. Ze tellen de dagen dat ze klussen aan het huis en dat is dan elke keer als hoofdstuk weergegeven. Ideaal boekje om samen met de kinderen te lezen, zowel thuis als in de klas. De opbouw van het verhaal loopt mooi chronologisch op naar het einde toe en ook het einde is ontzettend passend.

De tekst van Maria van Donkelaar en illustraties van Jan Braamhorst versterken elkaar heel erg mooi en kinderen kunnen zich er op die manier een goede voorstelling maken bij de gebeurtenissen die zich afspelen in het verhaal. De illustraties zijn allemaal erg groot en over de gehele pagina’s afgebeeld, wat een hele prettige sfeer geeft. De kleuren zijn heel warm en er is vooral gebruik gemaakt van natuurtinten, wat de rust in het verhaal bewaard. Als je dit verhaal gelezen hebt, zou je ook wel zo’n mooi droomhuisje in het bos willen hebben. Een leuk verhaaltje waar jong en oud zeker van zullen genieten. Geschikt voor kinderen vanaf drie jaar.

Reacties op: Leuk verhaaltje vanuit twee perspectieven!

Het droomhuis - Maria van Donkelaar