Petronella laat deze kans niet voorbijgaan om een feest te geven. Volgens haar is deze volle maan namelijk de perfecte gelegenheid om edelstenen op te laden. Elfie zit helemaal niet te wachten op al die vreemde mensen bij haar thuis. En al helemaal niet als haar klasgenootjes ervan horen. De grootste pestkop wil erbij zijn om de gekke, zweverige Petronella en haar genodigden te filmen. Hoe houdt Elfie dat tegen? Dan wordt er ook nog ingebroken in het dorp en verdenken Elfie en Mats één van de maanfeest-gasten…

“De sterrensteen, het feest van de wolfmaan” is het tweede super spannende en meeslepende verhaal over de spirituele praktijk de sterrensteen van de ouders van Elfie. Het is natuurlijk erg leuk om het eerste deel “de sterrensteen, het boek der veranderingen” eerst te lezen, maar dat is niet noodzakelijk om dit verhaal te begrijpen. Je kunt ook prima de boeken los van elkaar lezen, al zou ik wel aanraden ze op volgorde te lezen. De prachtige omslag van dit tweede boek werd ook gemaakt door Flavia Sorrentino en het trekt meteen de aandacht van kinderen (en ouders), omdat het er ontzettend kleurrijk en sfeervol uitziet.

Het verhaal is net als het eerste deel geschreven vanuit het perspectief van Elfie. Je leest gedurende het verhaal wat zij denkt en voelt en daardoor kun je je extra goed inleven in het verhaal. Elfie vindt haar ouders maar zweverig en gelooft niet zo in al die spirituele onzin. Er gebeuren bizarre dingen rondom het maanfeest dat Petronella (de moeder van Elfie) organiseert. Er is een overval en er wordt ingebroken in het dorp. Alles wijst erop dat één van de maanfeestgasten hier meer vanaf weet, tenminste daar is Elfie van overtuigd. Ik vond het weer ontzettend vermakelijk om te lezen hoe nieuwsgierig en ondernemend Elfie is. Met elke situatie weet ze raad en daardoor leest het verhaal ook zo vlot, ze is een echte detective.

Samen met haar buurjongen Mats, gaat Elfie volop op onderzoek uit. Ze nemen je mee op avontuur en op hun zoektocht naar de dader. Tijdens het lezen zit je zelf volop mee te raden en puzzelen. Wie of wat is toch de oorzaak van al deze gekkigheid. Ze ondervragen alle personages, ze bestuderen en observeren alles en iedereen en de ene vraag roept alweer de volgende op. Maar langzaamaan beginnen de puzzelstukjes op hun plaats te vallen. Na het lezen van elk hoofdstuk, wilde je steeds door blijven lezen want je moet gewoon weten hoe dit alles gaat aflopen. “De sterrensteen, het feest van de wolfmaan” is absoluut een verhaal dat je het liefste in één zit uit wilt lezen, zonder gestoord te worden.

De schrijfstijl van Kelly van Kempen is vlot, geheimzinnig/mysterieus, sfeervol en meeslepend. Ze weet de lezer tijdens het verhaal de hele tijd nieuwsgierig te maken naar meer. Je kunt bijna niet stoppen met lezen en daardoor leest het verhaal dus ook heel vlot weg. De spanning is heel goed opgebouwd en ondanks dat je denkt te weten hoe het verhaal in elkaar steekt, weet het je toch elke keer weer te verrassen. Elk personage is op zijn plaats in dit verhaal, een heerlijk bond en gevarieerd gezelschap. Ieder met zijn/haar eigen karaktereigenschappen en achtergrondverhaal. Alle personage waren goed uitgewerkt en dat maakte het verhaal helemaal af. Een perfecte combinatie van sfeer, fijne personages, vriendschap en een spannend/mysterieus verhaal. Ik hoop enorm op een derde deel in deze toffe serie.

Reacties op: Nog leuker dan het eerste deel!

Het feest van de wolfmaan - Kelly van Kempen