Ontdek het grootste geheim van het mysterieuze stadje Owee aan Zee. Herbert Citroen van het Grand Hotel Nautilus weet dat het niet gemakkelijk is om gevonden voorwerpen terug bij hun eigenaars te krijgen - zeker wanneer het gevonden voorwerp geen voorwerp is, maar een meisje, Violet. Niemand weet wat er gebeurd is met de ouders van Violet Purperwier. Heeft hun verdwijning te maken met het legendarische zeemonster, de Malamander?

“Het geheim van de Malamander” is een boek dat vanaf het eerste hoofdstuk al niet meer aan de kant te leggen is, je moet gewoon weten hoe dit verhaal af gaat lopen. Het is een fantasierijk avontuur om compleet in te verdwijnen. Er hangt een heerlijke mysterieuze en magische sfeer tijdens het lezen en het zeker ook erg spannend, er is zelfs een moment dat je echt op het puntje van je stoel zit. “Het geheim van de Malamader” heeft alle elementen om kinderen heel veel leesplezier te geven en zelfs kinderen die niet graag lezen, zullen smullen van dit verhaal.

In het verhaal volgen we Herbert (Herbie) Citroen en de mysterieuze Violet Purperwier, samen gaan ze op zoek naar het geheim van de verdwijning rond Violet haar ouders, die twaalf jaar geleden verdwenen toen ze op zoek waren naar het legendarische zeemonster, de Malamander. Wie of wat is toch een Malamander? Waarom is het gek op de mist? Je leert naarmate verder je komt in het verhaal steeds een stukje meer over de Malamander. De bij-personages in “het geheim van de Malamander” waren ook zeker op hun plek en dat gaf het verhaal elke keer weer een nieuwe draai. Ook de leesapotheek speelt een grote rol, wat als boekenliefhebber natuurlijk zeker genieten is.

De verschillende illustraties aan het begin van elk hoofdstuk zijn erg tof. Deze illustratie komt dan op een bepaalde manier weer terug in het betreffende hoofdstuk. De hoofdstukken zijn kort, wat altijd enorm fijn is tijdens het lezen (vind ik dan tenminste). Zo is het boek gemakkelijk voor te lezen, maar ook tussendoor even aan de kant te leggen en vervolgens weer gemakkelijk op te pakken. Het verhaal is heel beeldend, vlot, fantasierijk, grappig en avontuurlijk geschreven, maar het is soms ook een beetje duister en spannend. Het verhaal komt helemaal tot leven en je waant je echt in Owee aan Zee tijdens het lezen. Thomas Tayler heeft dit verhaal heel speels gehouden, waardoor het ook zeker leuk in om het voor te lezen. Geschrikt voor kinderen vanaf een jaar of negen.

En het leuk is: in het voorjaar van 2021 zal er een vervolg verschijnen met de titel: “Het geheim van de Gargantis”.

Reacties op: Een verhaal dat bijna niet aan de kant te leggen is!

Het geheim van de malamander - Thomas Taylor