Erin woont samen met haar moeder en hond Max vlakbij een grote vissersplaats. Iedereen daar kende de legende van de zwarte rots. Het ene verhaal is nog erger dan het andere. Alle boten die te dichtbij komen, zouden verdwijnen. Erin is altijd al nieuwsgierig geweest naar de zwarte rot. Zouden de verhalen echt waar zijn? Zou deze rots echt bestaan? Op een dag verstopt Erin zich op haar moeders vissersboot. Ze gaat zelf maar eens op onderzoek uit…

De kaft van “het geheim van de zwarte rots” is al een plaatje op zich. Als je eenmaal dit boek open hebt geslagen en er doorheen gebladerd hebt, ben je verkocht. Zelfs zonder de tekst te hebben gelezen. Alleen de illustraties vertellen dit verhaal al zo prachtig. Je ziet het complete verhaal als een film voor je ogen afspelen. Wat een pracht en praal. Natuurlijk sluit de tekst perfect aan bij de illustraties, maar de kracht van dit prentenboek zit hem echt in de illustraties. Als je dit verhaal aan het (voor)lezen bent, heb je geregeld een wauw-momentje. Je kunt je ogen niet van de illustraties afhouden. Het liefst lijst je ze in en hang je ze op in de kinderkamer.

Het verhaal en de boodschap van “het geheim van de zwarte rots” is ook erg mooi. Soms schuilt er meer achter een verhaal dan je denkt. Er komt heel mooi naar voren dat de natuur al iets wonderbaarlijks op zich is. Je ziet echt de schoonheid van de natuur terug in de illustraties. Ondanks dat het verhaal natuurlijk vooral een fantasieverhaal is, blijft het mooi en komt de boodschap duidelijk over. Zorgen voor de natuur is belangrijk, soms zit er een hele wereld verborgen achter bepaalde dingen en moet je leren te kijken naar het grote geheel.

De schrijfstijl van Joe Todd-Stanton is erg duidelijk, prettig en fantasierijk. Er staat niet veel tekst, alles is kort en bondig omschreven, vooral omdat de illustraties al zo voor zich spreken. De vormgeving is heel gaaf gedaan. Er is veel variatie, ze hebben gekozen voor verschillende manieren van opmaak van de pagina’s. Er zijn hele grote illustraties, sommige zijn in een soort van stripvorm, andere weer rond, juist al deze verschillen geven een heel gaaf geheel. De vormgeving maakt dit prentenboek absoluut uniek en bijzonder. Het verhaal leest heel fijn voor en vanaf het begin ben je al benieuwd naar het einde. Je waant je samen met Erin midden in deze legende en meteen vanaf het begin kun je je dan ook al goed inleven in het verhaal. Erin steelt gedurende het verhaal echt een beetje je hart.

Wij zijn fan van dit toffe boek. “Het geheim van de zwarte rots” is een must have voor elke ouder met kinderen. Zowel jong als oud zal enorm genieten van dit prentenboek en een hele fijne leeservaring ermee hebben. Wij gaan vanaf nu de toekomstige boeken van Joe Todd-Stanton zeker in de gaten houden.

Reacties op: Meer dan prachtig prentenboek!!

Het geheim van de Zwarte Rots - Joe Todd-Stanton
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,99