LET OP! Dit is een recensie over het derde deel van de spiegelpassante-serie, als je geen spoilers wilt over de eerste twee delen, lees dan niet verder!

Ophelia’s avontuur zet zich voort in Het geheugen van Babel, het derde deel in de magische Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Nadat Ophelia een groot geheim in Faroeks boek ontdekte, heeft ze twee jaar en zeven maanden op haar thuisark, Anima, doorgebracht. Maar nu is het tijd om in actie te komen. Ophelia reist onder een valse naam naar de ark van Babel, een kosmopolitische en hypermoderne ark die de parel van het universum wordt genoemd. Zal haar talent als lezer van voorwerpen voldoende zijn om te voorkomen dat ze door haar tegenstanders in een dodelijke val wordt gelokt? En zal ze Thorn, haar verloofde, ooit weer zien? Bovendien moet Ophelia een belangrijk geheim bewaren dat de sleutel tot het verleden kan zijn. Maar het kan ook de toekomst in groot gevaar brengen…

“Het geheugen van Babel” is het derde deel van de bestsellerserie de spiegelpassante geschreven door Christelle Dabos. De cover is dit keer mintgroen en weer ontzettend gaaf, het roept gewoon: lees mij! Het verhaal gaat na wat korte herinneringen weer verder waar “de vermisten van Maneschijn” ophield. Dit keer is er wel een tijdssprong gemaakt van twee jaar en zeven maanden, maar ondanks de sprong zit je wel weer direct helemaal in het verhaal. Deze serie weet je in zijn greep te houden, het enige dat je nog maar wilt als je dit boek in handen hebt is lezen, lezen en nog eens lezen. Stoppen is gewoon geen optie, daar is het verhaal te verslavend voor en je moet weten hoe dit gaat aflopen.

Ook in dit derde deel volgen we weer vooral Ophelia, doordat je leest wat zij denkt en voelt kun je je weer heel goed in haar verplaatsen. Ondertussen heeft ze als persoon toch wel echt een flinke karakterontwikkeling gemaakt, helemaal als je terug kijkt naar het eerste deel “de ijzige verloofde”. Ze is van jong, teruggetrokken en onzeker meisje uitgegroeid tot iemand die op haar eigen benen kan staan en goed weet wat ze wil. Op de ark van Babel weet Ophelia niet wie ze kan vertrouwen en ze moet dus goed uitkijken, dit maakt het verhaal natuurlijk heel spannend. Ze moet de waarheid achterhalen, maar dit alles gaat zeker niet zonder slag of stoot.

De schrijfstijl van Christelle Dabos is meeslepend, vlot, fantasierijk, vermakelijk en uniek. De beschrijvingen en zinnen zijn heel bijzonder en mooi opgeschreven. Ik vond de wisseling van perspectief ook erg tof, dat gaf het verhaal toch net even iets extra’s, een ander inkijkje. Maar de kracht van deze serie zit hem toch wel het allermeeste in de worldbuilding, de wereld komt voor je ogen tot leven, tot in de kleinste details. Het was weer een heerlijk om in verhaal rond te dwalen, wat een vermakelijke serie is dit toch! Eentje om helemaal in te verdwijnen! Na het dichtslaan van dit derde deel wil je nog maar één ding, DEEL 4!! Het vierde deel van de spiegelpassante-serie “de storm van de echo’s” verschijnt in het voorjaar 2022.

Reacties op: Geweldige serie om in rond te dwalen!

Het geheugen van Babel - Christelle Dabos