Het is lente, alles begint weer te groeien en bloeien in het bos. Op een dag ontdekken de dieren een gouden blad. Dit blad is zo mooi en bijzonder, ze willen het allemaal heel graag hebben. Maar tijdens hun strijd om het blad gaat het kapot. Met een gebroken hart vragen de dieren zich af of ze ooit weer zo'n bijzonder blad zullen zien.

“Het gouden blad” is een erg bijzonder verhaal. De dieren in het bos zien iets moois en unieks en gelijk willen ze het allemaal graag hebben. Eigenlijk heel egoïstisch maar ergens ook wel begrijpelijk en herkenbaar. Als wij mensen iets moois zien, willen we het ook vaak graag hebben. Zonder erbij na te denken wat er gebeurd als we het weghalen. De boodschap is in elk geval erg mooi en ik denk dat het goed is om het kinderen op deze manier uit te leggen. Je weet pas wat je mist als het er niet meer is. In sommige situaties kan dat behoorlijk confronterend zijn. Dus door het op deze subtiele manier aan kinderen over te brengen is het ook meteen een mooie en wijze les.

De illustraties in het boek zijn van Matthew Forsythe. Ik heb zelf nog nooit een prentenboek gezien dat op deze manier geïllustreerd is. Erg bijzonder en uniek, daar hou ik heel erg van. Het prentenboek is anders dan andere en springt er daarom echt uit. Ook heeft het boek een hele fijne en erg rustgevende uitstraling. De illustraties zijn sober en simpel gehouden, niet teveel details. Het is best wel kleurrijk, maar de kleuren blijven wel zacht en licht, waardoor alles heel kalm overkomt. Ook is alles vrij vlak gehouden, de vormen en dieren zijn plat getekend maar toch ook weer niet helemaal. Dit past erg goed bij de uitstraling van het boek vind ik. De gouden accenten zijn natuurlijk wel echte blikvangers en die springen er dan ook enorm uit. Absoluut Plus- en bonuspunten voor de vormgeving.

De schrijfstijl van Kirsten Hall is lief, duidelijk en hartverwarmend en daarnaast op een bepaalde manier ook wel meeslepend en vertederend. Ze gebruikt geen standaard vergelijkingen dat was zeker wel verfrissend en vernieuwend. Zo beschrijft ze bijvoorbeeld kleuren niet zoals iedereen dat zou doen. De tekst is duidelijk en gemakkelijk, zonder moeilijke woorden en daardoor leest het verhaal heel fijn en soepel voor. “Het gouden blad” is absoluut een aanrader om voor te lezen zowel voor ouders als voor juffen en meesters. Achteraf kun je zeker met de kinderen mooie gesprekken voeren over dit verhaal. “Het gouden blad” is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer drie/vier jaar.

Reacties op: Een prentenboek met een gouden randje!

Het gouden blad - Kirsten Hall
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,95