In het Grote Dierenbos is weer van alles te beleven. De picknick van Juffrouw Ooievaar dreigt in het water te vallen als Bor de Wolf geen uitnodiging heeft ontvangen en de andere dieren verdwalen. Daarnaast arriveert er een bijzondere nieuwe gast in Fabeltjesland: Peter Panda uit het Buitenste Bamboebos. Hij is de neef van Droes de Beer en is op wereldreis. Juffrouw Ooievaar vindt het maar niets, zo'n dier uit een ver land. Maar de nieuwkomer komt goed van pas als scheidsrechter bij de jaarlijkse Grote Dierenbos-spelen. In de spannende competitie nemen Team Zwart en Team Wit het tegen elkaar op. Welk team zal er winnen?

De fabeltjeskrant was vroeger (Eerste aflevering in 1968) een dagelijks terugkerende korte serie over de gebeurtenissen in het grote dierenbos in fabeltjesland, rond kinderbedtijd op de Nederlandse televisie. In 2018 vierde de fabeltjeskrant het 50-jarige jubileum. Ondertussen is de serie een nieuw leven ingeblazen en zijn er nieuwe afleveringen te bekijken via Netflix. Dat zinnetje van Meneer de Uil vergeet niemand meer na het zien van deze serie. “Denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker!”

In “het grote boek van de fabeltjeskrant” vind je vier leuke voorleesverhalen gebundeld. Voorafgaand op de verhalen zijn er nog een aantal pagina’s met wie-is-wie in het grote dierenbos, waar ze alle dieren nog even voorstellen. Zo frissen ze nog even het geheugen op of als je nog nooit iets gezien hebt van de fabeltjeskrant is het een mooi voorstelrondje. Zo is het meteen duidelijk en weet je meteen hoe alles in elkaar steekt. De vier verhalen lezen net zo weg als dat je de serie zou kijken. Voor de oplettende onder ons, de verhalen uit deze bundel zijn ook te zien als serie op netflix, wel met hier en daar wat kleine veranderingen, maar het grootste gedeelte komt overeen. In deze bundel vind je de verhalen: de spannende picknick, Pandamonium, de grote Dierenbos-spelen en Stoffel Flamingo.

De verhalen zijn natuurlijk wel iets hipper en meer naar deze tijd gevormd. Toch blijven de originele charmes van de serie overeind staan. De personages zijn natuurlijk ook hetzelfde gebleven. Het concept van de fabeltjeskrant was altijd al een succes en waarom zou je iets veranderen als dat al goed is? Ontzettend leuk dat ze deze serie van vroeger terugbrengen op de televisie en daarnaast ook de verhalen in dit boek uitgegeven hebben. Zo kunnen de kinderen van deze tijd er ook volop van genieten.

De verhaaltjes lezen enorm vlot weg. De illustraties versterken de tekst en daardoor kunnen de kinderen zich nog beter inleven in de verhaaltjes. Op elke pagina is wel een mooie illustratie te vinden. De verhaaltjes zijn zeer geschikt om voor te lezen. Maar de verhaaltjes zijn wel vrij lang, niet alle kinderen zullen een concentratieboog hebben om een verhaaltje in één keer uit te zitten. Dan zou je ze ook kunnen opdelen in meerdere stukken. Aanrader om deze verhalen met de iets oudere kleuters te lezen. Ik zou zeggen geschikt voor kinderen vanaf een jaar of vier/vijf.

Reacties op: Verhaaltjes uit het grote dierenbos van fabeltjesland!

Het grote voorleesboek van De Fabeltjeskrant - Sandy Volckaert