“Het koninkrijk” is een fantasy-pretpark waar gasten worden ontvangen in een wereld waar hun dromen uitkomen. Ana is één van de zeven fantasisten, ook wel Android-prinsessen die zijn ontworpen om het alle bezoekers naar hun zin te maken. Alleen verandert Ana’s sprookje in een complete nachtmerrie wanneer ze wordt beschuldigd van moord op de onderhoudsmedewerker Owen Chen. Langzaamaan wordt het gehele sprookje ontrafeld. Zal Ana schuldig bevonden worden, of is ze als android niet in staat tot moord?

In “het Koninkrijk” volgen we vooral Android-prinses Ana. Gedurende het verhaal krijg je verschillende inzichten vanuit haar perspectief. Door middel van flashbacks naar zoveel maanden voor de rechtszaak. Je leest in deze stukken wat Ana denkt en voelt en daardoor kun je je heel goed in haar inleven. Ondanks dat ze geen mens is, merk je toch steeds meer menselijke trekjes. Je snapt heel goed hoe Ana zich voelt en hoe sterk ze is. Ana wekt zeker sympathie op bij de lezer en hoe verder het verhaal vordert hoe meer je haar beweegredenen begint te begrijpen.

"Het koninkrijk" leest eigenlijk als een soort dossier. Het is een verzameling rechtbankverslagen, verslagen van de ondervraging na de rechtszaak, officiële documenten en krantenknipsels, bewakingsbeelden en daarnaast de herinneringen van Ana zoveel maanden voor de rechtszaak. Juist de afwisseling in dit boek zorgt voor een hele fijne leeservaring. Er zitten ook zeker wel wat verrassende wendingen in dit verhaal, die er plotseling voor zorgen dat het toch weer een ander kant op gaat. Het is absoluut op geen enkel punt saai en je bent het gehele verhaal ontzettend nieuwsgierig hoe dit gehele verhaal voor Ana af gaat lopen.

De schrijfstijl van Jess Rothenberg is erg vlot, prettig en spannend. De auteur zorgt ervoor dat je tijdens het verhaal mee gaat denken met deze gehele zaak, ze haalt echt de detective in je naar boven. De kracht van het verhaal is dat de auteur niet meteen alles prijsgeeft, je verzamelt elke keer een stukje van de puzzel en uiteindelijk kun je deze helemaal in elkaar leggen. Je vliegt echt door het verhaal heen en voor je het weet is het alweer uit. Je slaat dit boek absoluut met een fijn gevoel dicht. Een afgesloten einde waar je zeker antwoord krijgt op je vragen die je gedurende het verhaal had. Of het een goed of slecht einde is voor Ana, dat mogen jullie natuurlijk zelf gaan uitzoeken, maar dit young adult verhaal is absoluut een aanrader.

Er was wel een klein minpuntje aan “het koninkrijk”. Ik had persoonlijk door de achterflap en de kaft, veel meer een fantasy verhaal verwacht. Naar mij idee had dat gedeelte van het verhaal ook wel iets meer uitgewerkt kunnen worden. Het toffe was wel weer dat er ook sciencefiction elementen in zaten. Zo waren er ook hybriden dieren in het park aanwezig, echt een toevoeging. Ondanks dat mijn verwachtingen anders waren, heb ik echt genoten van dit verhaal.

Reacties op: Er was eens...

Het Koninkrijk - Jess Rothenberg
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 9,99