Hannah heeft een Moemonster in zich. Hij voelt als een grote olifant die op haar rug zit als een zware rugzak die ze bijna niet kan dragen. Elke dag is hij er weer en dat is soms heel erg moeilijk. Gelukkig heeft Hannah een plek gevonden waar het Moemonster niet kan komen. Die plek zit in haar hoofd en is prachtig. Daar kan ze alles doen en zijn wat ze maar wil. Het is een magische plek maar tegelijkertijd ook een serieuze plek. Hannah heeft haar fantasie en zelfs het Moemonster kan haar daar niet verslaan!

Sam Loman weet heftige en zware situaties zo mooi over te brengen. Ze zet dit verhaal zo duidelijk en goed te begrijpen neer voor kinderen. Kinderen kunnen zich op deze manier heel goed inleven in Hannah (of kinderen die net als Hannah een Moemonster hebben). Het is zwaar en moeilijk voor dit meisje, maar toch is er een lichtpuntje. Iets dat ieder kind heeft en zo voelen ze zich toch een beetje hetzelfde, een soort van gelijken. Ondanks dat alle kinderen anders zijn, zijn er toch dingen waar elk kind over beschikt.

“Het Moemonster” zet kinderen (en volwassenen) aan het denken en maakt ze bewust van het feit dat er kinderen zijn die anders zijn. Het is soms voor deze kinderen heel moeilijk en zwaar, juist omdat ze anders zijn, maar toch roep dit verhaal op deze manier heel veel respect en begrip op. Heel erg goed en belangrijk dat er boeken als deze zijn. Ik hoop zeker dat Sam Loman door blijft gaan met het maken van boeken over zulke onderwerpen.

De schrijfstijl van Sam Loman is duidelijk, beeldend, vlot en bovenal fantasierijk. Waar zouden we zijn zonder onze fantasie. Heel tof hoe ze de fantasie van Hannah neer zet als een kracht, want dat is het ook echt. Daarnaast versterken de illustraties de tekst enorm. Van heftige, zware, eenzame en verdrietige illustraties naar de pracht en praal van de fantasie. In je fantasie kan alles, dat bied troost en geeft een sprankeltje hoop. Ondanks dat het Moemonster daarna weer keihard als een bom inslaat, is er een plekje waar hij niet kan komen.

Het prentenboek “Het moemonster” zou eigenlijk op elke basisschool aanwezig moeten zijn en elke ouder zou het minstens één keer gelezen moeten hebben met zijn/haar kinderen. Het is goed om jonge kinderen bewust te maken van verhalen zoals dit verhaal van Hannah. Je kunt over dit prentenboek absoluut hele mooie gespreken voeren. En daarnaast kun je ook het fantasie gedeelte heel mooi gebruiken voor hele gevarieerde opdrachten.

Eerder verscheen van Sam Loman al het boek: “Anders”. Net als “het Moemonster” is ook dit een heel belangrijk boek en absoluut een dikke aanrader!

Reacties op: De kracht van fantasie!

Het moemonster - Sam Loman