Elizabeth snakte naar adem. Gerommel klonk van ergens diep onder het hotel. De vloer schokte, de kroonluchter en de glazen op de tafels rinkelden. Ik moet erachter komen wat er precies gebeurt, dacht Elizabeth. Ik moet Winterhuis Hotel redden. Winterhuis Hotel schudt op zijn grondvesten. Het hotel trilt en beeft, een geheimzinnig boek verdwijnt uit een afgesloten kamer en Elizabeth en Freddy vinden verborgen boodschappen in de schilderijen aan de muren. Het lijkt erop dat iemand probeert de kwaadaardige Gracella Winters, die ergens in de geheime gangen onder het hotel begraven ligt, weer tot leven te wekken. Elizabeth en Freddy moeten de raadsels oplossen om Winterhuis Hotel te redden van Gracella's duistere magie, voordat het te laat is...

Een spannend, geheimzinnig, mysterieus en meeslepend jeugdboek over de avonturen van Elizabeth en Freddy in Winterhuis Hotel. “Het mysterie van Winterhuis Hotel” is het laatste, los te lezen avontuur over Winterhuis Hotel. Wel moet ik bekennen dat ik het erg leuk vond om ze alle drie in volgorde achter elkaar aan te lezen. Dit derde deel is echt weer zo’n verhaal waar je jezelf helemaal in kunt verliezen. Elizabeth neemt je ook in dit deel weer mee op onderzoek en avontuur door het hotel van haar grootvader, waar genoeg geheimen, raadsels en mysteries te vinden zijn. Ze is een heel slim, ondernemend en avontuurlijk meisje dat natuurlijk ook nog steeds enorm gek is op boeken en puzzeltjes (anagrammen, kruiswoordpuzzels, woordladders, eigenlijk alles wat met taal te maken heeft). Doordat je het verhaal leest vanuit haar perspectief en dus leest wat ze denkt en voelt kun je je nog beter inleven in alle gebeurtenissen.

Tijdens het lezen van “het mysterie van Winterhuis Hotel” waan je je echt in het winterhuis hotel en je wilt niks liever dan weten hoe dit verhaal voor Elizabeth af gaat lopen. Het boek is echt bijna niet aan de kant te leggen. In dit deel weer nemen ze het op tegen Gracella en haar vreemde en duistere magie. Maar Elizabeth en natuurlijk ook Freddy zijn weer vastbesloten om alles tot op de bodem uit te zoeken. In dit deel komen ook weer veel personages terug uit de eerste twee delen, juist ook daarom is het zo leuk om deze delen gelezen te hebben. Zou het Elizabeth en Freddy lukken uit de problemen te blijven?

Het verhaal speelt zich af in hele fijne winterse sferen, dat maakt het verhaal toch net weer iets sfeervoller. De schrijfstijl van Ben Guterson is vlot, luchtig en beeldend. Vanaf het begin heb je het idee alsof je zelf ook door het winterhuis hotel ronddwaalt. Het verhaal is geschreven voor kinderen vanaf 10 jaar. Hier en daar staan er best nog wel een aantal moeilijke woorden en daardoor zal het verhaal voor sommige kinderen best nog wel lastig te begrijpen zijn. Het is een ideaal boek om voor te lezen en samen zo alles te ontdekken en bekijken. Naast kinderen zullen ook volwassenen zeker smullen van dit verhaal. De zwart/wit illustraties van Chloe Bristol zijn echt een aanvulling op de geschreven tekst. Naast het lezen is er dus ook nog eens genoeg te bekijken. De illustraties maken dit boek natuurlijk extra leuk voor kinderen.

Een heerlijk avontuurlijk slot verhaal vol geheimen en mysteries. Absoluut een aanrader voor kinderen vanaf tien jaar die wel van een beetje spanning en puzzeltjes in boeken houden. Dit derde deel “het mysterie van winterhuis hotel” wil je net als het eerste twee delen zeker in je boekenkast hebben staan.

Reacties op: Spannend, geheimzinnig, mysterieus en meeslepend jeugdboek!

Het mysterie van Winterhuis Hotel - Ben Guterson