In “het verhaal van Sinterklaas” vertelt meester Tom over sinterklaas en over hoe deze feestdag vroeger begonnen is. ‘Meisjes en jongens’, zegt meester Tom, ‘ik heb een vraag’. Alle kinderen gaan meteen rechtop zitten. ‘Wie,’ vraag de meester, ‘komt er zondag naar onze stad?’ Niemand weer het. ‘Op een boot,’ zegt meester. ‘O.. eh… met zijn pieten,’ zegt meester. Dan weten alle kinderen het meteen: ‘Sinterklaas!!!’

Een gouden boekje over Sinterklaas, of eigenlijk over meester Tom die een vertelt over Sinterklaas aan de kinderen in zijn klas. Je krijgt met dit verhaal echt wat informatie over vroeger. Hoe is het hele Sinterklaasfeest nu eigenlijk ontstaan en waar komt Sinterklaas nu eigenlijk vandaan? Waarom komt Sinterklaas alleen in Nederland. Tijdens het verhaal komt ook nog heel duidelijk voorbij waarom de pieten die zwarte vegen op hun gezicht hebben. Ontzettend leuk en kindvriendelijk geschreven verhaaltje over hoe het allemaal begon, maar ook dat alles door de jaren heen verandert. Maar toch, sommige dingen veranderen nooit.

De schrijfstijl van Sjoerd Kuyper is lekker vlot en informatief, maar op een hele subtiele, speelse en kindvriendelijke manier. Je waant jezelf in de klas bij meester Tom en luistert zelf ook naar dit leuke verhaal rondom Sinterklaas. De illustraties van Emanuel Wiemans passen perfect bij dit verhaal en versterken de tekst op een hele mooie manier waardoor kinderen zich goed in dit verhaaltje kunnen inleven. Mijn zoontje zat aandachtig te luisteren tijdens het voorlezen en vond het erg leuk om deze feitjes mee te krijgen. Als meester Tom een vraag stelde in het boekje was hij ook de antwoorden aan het geven, net zoals de kinderen in het boekje. Door dit boekje krijg je echt een soort van interactie en dat geeft het absoluut net even iets extra’s.

“Het verhaal van Sinterklaas” is daarom ook echt geschikt om voor te lezen in de klas. De kinderen leren ook zeker iets van dit verhaaltje en de interactie is natuurlijk in de kring ook ontzettend leuk, helemaal zo rond de Sinterklaastijd. Daarnaast heeft dit verhaaltje ook nog eens een hele mooie boodschap. Dit gouden boekje is absoluut een aanrader om voor te lezen aan kinderen die nog helemaal op gaan in Sinterklaas. Geschikt voor kinderen vanaf vier jaar.

Reacties op: Sinterklaas vroeger en nu!

Het verhaal van Sinterklaas - Sjoerd Kuyper