Ontdekkingsreiziger, avonturier, tekenaar: ontmoet Hilda! Hilda woont samen met haar moeder en haar voshertje Twijg in een toverachtige vallei vol bijzondere wezens: van een angstaanjagende trol tot een mysterieuze Middernachtreus. Als hun huis wordt aangevallen door een stel boze elfjes, wil haar moeder naar de stad verhuizen. Maar als het aan Hilda ligt, komt daar niks van in! Zal het haar lukken om op tijd vrede te sluiten met het elfenvolk?

Wat meteen leuk is om te weten is dat deze nieuwe boekenserie is geïnspireerd op de populaire Netflix-animatieserie Hilda. De serie telt dertien afleveringen en het verhaal loopt verder door dan dit boek. Nadat mijn zoontje en ik samen “Hilda en het verborgen volk” gelezen hadden, zijn we direct de serie gaan kijken. We waren zo enorm nieuwsgierig geworden of deze net zo leuk was als het verhaal. Na het lezen van het boek en het kijken van de serie ben je vast (net als ons) fan van dit stoere en avontuurlijke meisje met haar blauwe haren.

Hilda is een ontzettend stoer, eigenwijs, koppig en avontuurlijk hoofdpersonage. Kinderen kunnen zich goed in haar verplaatsen en veel dingen die ze doet zijn herkenbaar, al gaat Hilda graag nog een stapje verder. Het verhaal prikkelt de fantasie en je ziet de wereld en het elfendorp ook helemaal voor je. Je waant je tijdens het lezen echt in het verhaal en eigenlijk is het boek ook weer veel te snel uit! Dit boek smaakt naar meer en hopelijk komen er in de loop van de tijd nog meer avonturen van Hilda in boekvorm uit!

Het verhaal is bedacht door Luke Pearson en geschreven door Stephen Davies. De schrijfstijl van Stephen Davies is vlot en luchtig maar daarnaast ook een beetje mysterieus, spannend en grappig. Er is precies een mooie balans van alles in dit verhaal. Dit verhaal is op geen elke ogenblik saai of langdradig, er is altijd wel iets dat speelt, daardoor zat de vaart er goed in. Je leeft met Hilda mee en je hoopt dat het haar lukt om in haar huis te mogen blijven wonen en vrede te sluiten met het elfenvolk.

De illustraties van Seaerra Miller zijn echt een toevoeging aan het verhaal. De illustraties zijn volop aanwezig en hebben bruine en gele kleuren. Dat geeft een hele warme uitstraling en is weer eens een keer iets anders dan zwart/wit. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een gele pagina dat maakt het boek toch net weer even iets vrolijker en gezelliger. De hoofdstukken zijn precies van een fijn formaat. Zo kun je dus afspreken elke avond een hoofdstuk te lezen, of tot de gele pagina, dat komt op hetzelfde neer. Het lukte ons vaak niet om het bij één hoofdstuk te houden, daar was het verhaal echt te leuk voor. “Hilde en het verborgen volk” is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer zeven jaar, maar voorlezen kan zeker al eerder.

Reacties op: Een avontuurlijk en fantasierijk verhaal!

Hilda en het verborgen volk - Stephen Davies Luke Pearson