In “ik ben echt niet bang” volgen we een klein meisje met de naam Lana. Ze ziet het spookhuis steeds dichterbij komen. Nog maar een paar stappen. Alles is opeens donker en naast haar staan opeens ook haar klasgenootjes Jasmijn en Saar. Ze zijn best wel bang. Wat gebeurt er allemaal? De deuren van het spookhuis gaan open. Wat voor enge dingen zullen ze daarbinnen allemaal tegenkomen. Durf jij het spookhuis in? Maar pas op! Niks is wat het lijkt, als je door Lana’s ogen kijkt.

Toen ik de kaft van “ik ben echt niet bang” zag was ik al verkocht! De kleuren combinatie en de sfeer die het uitstraalt zorgt ervoor dat je dit prentenboek liefst al meteen in de boekenwinkel wilt lezen. Zodra je het boek openslaat, zie je dat dit gehele prentenboek in deze prachtige beetje betoverende sfeer doorgaat. Ik moet eerlijk zeggen, toen ik dit boek uit had en dicht sloeg, had ik kippenvel. Als mama van een kindje dat best wel snel een beetje bang is (in het donker en voor monsters), doet dit prentenboek echt wel iets met je! Dit verhaal laat op een hele mooi manier zien hoe je je angsten kunt overwinnen door om te denken. Bekijk alles eens met andere ogen en schrijf je eigen verhaaltje. Ik ben zeer onder de indruk.

De schrijfstijl van Rick Meijer is heel erg prettig, kindvriendelijk en hij stopt er heel subtiel een vleugje fantasie in. Het verhaal gaat over een eng spookhuis, maar toch proef je tijdens het lezen niet een enge sfeer, het is meer spannend. De kinderen zijn wel bang, maar op een hele realistische manier draait hij dit verhaal toch om naar iets leuks en minder engs. Daarnaast zit er ook rijm in de tekst wat het verhaal ook weer iets luchtigs en prettigs geeft. Tijdens het voorlezen is dat natuurlijk altijd erg fijn. “Ik ben echt niet bang” is zeker geschikt voor wat jongere kinderen. Ik raad dit prentenboek absoluut aan, helemaal aan ouders waarvan de kinderen snel een beetje bang zijn. “Ik ben echt niet bang” is dan echt het verhaal om voor te lezen!

De illustraties in dit prentenboek van Esther Malaparte zijn echt fantastisch, wat een pracht en praal. Mooi warme en donkere kleuren die de sfeer van het prentenboek heel erg mooi weergeven. Daarnaast versterken de illustraties de tekst heel mooi en zorgt het ervoor dat dit prentenboek echt een compleet plaatje is. Alles is heel mooi in balans. Ik hoop zeker dat Rick Meijer en Esther Malaparte in de toekomst nogmaals zo’n mooie samenwerking aangaan.

Reacties op: Prachtig prentenboek over angsten overwinnen door om te denken!

Ik ben écht niet bang - Rick Meijer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,99