“Ik ben ik en jij bent jij” is een heel fijn prentenboek over verschillend en anders zijn. Maar ondanks dat we anders zijn doen we soms toch dezelfde dingen. De één is snel, de ander langzaam. Soms is iemand kort en de andere weer heel lang. Ondanks al deze verschillen doen we toch ook dezelfde dingen, zoals bijvoorbeeld eten. Eten doen we allemaal en misschien vinden we zelfs wel dezelfde dingen lekker of juist vies. Vaak lijken we helemaal niet op elkaar. En soms zijn we juist precies hetzelfde. Is dat niet juist heel erg mooi? Ik ben ik en jij bent jij. Net iets anders allebei.

Dit prentenboek maakt je bij de eerste aanblik al meteen vrolijk en blij. Zowel de kaft als de vormgeving zien er gezellig druk uit. De kracht van dit prentenboek zit hem echt in de illustraties. Die geven kinderen een mooi beeld bij wat er geschreven staat. Daarnaast is de vormgeving echt waanzinnig mooi gedaan. De pagina’s in dit prentenboek zijn allemaal in kleur en dan allemaal ook nog eens in een andere kleur. Je zou denken dat maakt het wel heel druk allemaal, maar op de één of andere manier past het echt perfect bij dit prentenboek.

“Ik ben ik en jij bent jij” is een prentenboek waar niet zo heel veel tekst in staat. De tekst die er staat is wel sterk. Auteur Karl Newson beschrijft alles kort en bondig, geen poespas! Soms zijn er gewoon niet zoveel woorden nodig om een prentenboek tot iets goeds te maken. Juist de korte stukken tekst met de aanvulling van de illustraties, zorgt voor een mooie balans en een verhaal met een duidelijke boodschap. Dit verhaal is heel goed te begrijpen voor de wat jongere kinderen. Alles is duidelijk en gemakkelijk omschreven en daarnaast zijn de situaties erg herkenbaar, wat ervoor zorgt dat alles extra grappig is.

De illustraties zijn vol met details, dus er valt in dit prentenboek ook genoeg te bekijken. De illustraties van Kate Hindley zijn ontzettend vrolijk, hebben felle kleuren en vullen de tekst perfect aan. Dit verhaal is zeer geschikt om voor te lezen, maar kinderen die net hebben leren lezen kunnen hier zeker ook mee uit de voeten. Ik vind dit prentenboek een absolute aanrader en het hoort zeker in elke kinderboekenkast thuis.

Ook is dit prentenboek zeer geschikt om in de kleuterklas te gebruiken. Na het lezen van het verhaal kun je als juf/meester hele mooie gesprekken voeren over bijvoorbeeld: verschillend/anders zijn, acceptatie en tolerantie. Allemaal stuk voor stuk belangrijke onderwerpen.

Eerder verscheen van dit duo Karl Newson en Kate Hindley bij uitgeverij Gottmer al “Deze ridder zegt NEE”. Wat ook een absolute aanrader is!

Reacties op: Een grappig en vrolijk prentenboek!

Ik ben ik en jij bent jij - Karl Newson
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 13,99