Het is 1986, en de twaalfjarige Nova kijkt reikhalzend uit naar de lancering van de spaceshuttle Challenger. Nova is gek op astronomie, ruimtevaart en alles wat met NASA te maken heeft, maar belangrijker nog: haar oudere zus Bridget heeft beloofd dat ze terug zou komen voor de lancering. Nova is autistisch. Ze kan niet altijd reageren zoals een twaalfjarige zou reageren, en kan niet alles wat haar leeftijdsgenoten wel kunnen, maar daardoor laat ze zich niet uit het veld slaan. Maar nu Bridget is weggelopen en Nova alleen in een nieuw pleeggezin is geplaatst, is er niemand meer die haar lijkt te begrijpen. Elke dag telt Nova af naar de lancering van de Challenger en naar het moment waarop ze Bridget weer zal zien.

“In de ruimte is het stil” is een boek dat heel veel indruk op mij gemaakt heeft. Boeken zoals deze kom je niet elke dag tegen. Je leest het verhaal vanuit Nova en vanuit de brieven die ze schrijft naar haar oudere zus Bridget. Ik ben van Nova gaan houden, een meisje dat haar weg zoekt in deze wereld. Een wereld die het niet gemakkelijk voor haar maakt. Nova leeft in haar hoofd en mensen begrijpen haar niet. Ze is een non-verbale autist en kan eigenlijk niet praten. Ze laat zich niet uit het veld slaan en is ongelofelijk sterk en dapper. Maar ze mist haar weggelopen zus enorm en ondanks dat je als volwassen lezer vrij snel ontdekt waar Bridget echt is, maakt het eind erg veel in je los. Misschien dat de jeugdige lezer dit minder snel doorheeft en het verhaal daarom meer meebeleven in het tempo van Nova en in dat geval zal het einde zeker verrassend zijn.

De schrijfstijl van Nicole Panteleakos was meeslepend, ontroerend, aangrijpend en liefdevol. Ze bracht alles op een hele realistische en respectvolle manier over. Heel knap hoe de auteur de zintuigelijke problemen van Nova over weet te brengen op de lezer. De auteur heeft Nova deels gebaseerd op haar eigen gedrag en dat vond ik toch ook wel heel bijzonder en mede daardoor was het ook zo realistisch. De brieven die Nova schrijft aan Bridget geven echt een inkijkje in de gedachtegang van Nova en je leeft zo met haar mee het gehele verhaal. De lancering en de liefde van Nova voor alles wat met de ruimtevaart te maken heeft liep als een rode draad door het gehele verhaal heen. Dat maakte het geheel ook net even iets luchtiger.

“In de ruimte is het stil” is een mooi en realistisch verhaal over een autistisch meisje. Het is een boek dat indruk maakt op een goede manier en je nadat je het uitgelezen hebt nog lang laat nadenken over de inhoud.

Reacties op: Een mooi en indrukwekkend jeugdboek!

In de ruimte is het stil - Nicole Panteleakos